دانلود جزوه انسان طبیعت معماری

  • از

جزوات رنگی و تایپ شده انسان طبیعت معماری

دانلود فایل

 

 

جزوه انسان طبیعت معماری پایدار دانشگاه ازاد نقره کار دانشگاه پیام نور بابک داریوش نازنین گل پرور مینو لفافچی بابک داریوش فاطمه روستایی الناز خندان دکتر محمودی خانم صفاری رشته

 

 

 

‌‌‌: ‌‌«» : ‌«» – را دوست داریم. درختان و گیاهان سبز؛ آواز پرندگان و جیرجیرک؛ شنا در ساحل یا پیاده روی در کوه. با این حال، جایی که ما معمولاً به طبیعت دسترسی پیدا می کنیم – به خصوص اگر شهرنشین باشیم – در مناظری است که توسط انسان اقتباس، برنامه ریزی و کاشته شده است. “حیاط خلوت” من در شهر نیویورک پارک مرکزی است، یکی از باشکوه ترین طرح هایی که تا به حال ساخته شده است، که با دقت از چمنزارها، رخنمون های صخره ای، حوضچه ها، چمنزارها، مسیرهای سنگفرش شده و کوچه های درختان تشکیل شده است.

در این شماره، ما به بررسی معماری معاصر درگیر در چشم انداز می پردازیم که برای تقویت تجربه انسان از طبیعت پرورش یافته طراحی شده است. ما در اینجا در مورد بیابان صحبت نمی کنیم – اینها مکان هایی هستند که در بیشتر موارد دارای پارکینگ، امکانات، و شاید یک کافه یا مرکز آموزشی هستند. آن‌ها ساختمان‌هایی هستند که روی مناظر تمرکز می‌کنند یا با چشم‌انداز ترکیب می‌شوند، جایی که Eden به شدت ویرایش شده است.

از جسورانه‌ترین این سازه‌ها می‌توان به یک غرفه جدید در پارکی در جزوه انسان طبیعت معماری توسط Junya Ishigami & Associates و Studio Maks اشاره کرد که شاخک‌های باریک دیوارهای شیشه‌ای آن در پارکی دیدنی پیچ می‌خورد. در ملبورن، یک پل عابر پیاده خیره کننده به طول 1280 فوت توسط معماران جان واردل و NADAAA بر فراز و در میان منظره شهر اوج می گیرد و مرکز معروف تنیس را به مناطق شهری که از آن جدا شده بود متصل می کند. پارک دوپول دو هربه در حومه پاریس، زمین بایر بیش از حد رشد کرده در نزدیکی رود سن را رام می کند، و مردم چمن را – برای ترجمه نام پارک – به یک برج تماشای عجیب و غریب می کشاند که در آن می توانند یک پانورامای وسیع را اسکن کنند.

استادان تلفیق ساختمان ها با مناظر زیبا، البته ژاپنی ها هستند که مجموعه های معبد و باغ تاریخی آنها همچنان الهام بخش طراحان در سراسر جهان است. در پورتلند، اورگان، Kengo Kuma and Associates مستقر در توکیو، سه ساختمان فرهنگی آرام و ظریف را ایجاد کرده است تا تجربه بازدیدکنندگان از باغ ژاپنی قرن بیستم این شهر را غنی کند . و در خود ژاپن، هیروشی ناکامورا یک آلاچیق بسیار ساده برای رستورانی مشرف به دریاچه طراحی کرد: مناظر را قاب می کند در حالی که به نظر می رسد به سختی آن را لمس می کند.

هنری دیوید ثورو 200 سال پیش در ماه گذشته به دنیا آمد و این سالگرد با یک مرکز بازدیدکننده جدید در Walden Pond در کنکورد، ماساچوست که توسط معماران Maryann Thompson با مایکل ون Valkenburgh Associates طراحی شده است. این ساختار ارزش‌های Thoreau را در مقیاس متوسط، مکان‌یابی و استفاده متفکرانه از مواد محلی تجسم می‌دهد. ثورو که از زندگی پرتنش خود در شهر فرار کرد و در جنگل کنار والدن پاند زندگی کرد (در کلبه ای که اکنون از بین رفته اما تکرار شده است)، آنطور که عموم تصور می شود در واقع یک گوشه نشین نبود، بلکه مردی بود که برای کشف ایده هایش سادگی و آرامش می خواست- و از میان آنها می توانیم مفاهیم قدرتمندی در مورد پایداری و ارتباط با طبیعت استخراج کنیم.

اتصال به زمین و مکان یکی از ویژگی‌های بارز مدرنیست‌های جزوه انسان طبیعت معماری امروزی است، اما ارزش‌های مشابه در کار نسل قبلی و کمتر شناخته‌شده معماران مدرن منعکس شده است. با مرگ معمار با استعداد تگزاسی، فرانک ولش، در ماه ژوئن، در سن 90 سالگی، من مدام به شاهکار او فکر می کردم – ادغام عالی ساختمان و چشم انداز. یک پناهگاه ساده برای شکار به نام تولد، که بر روی یک گودال مشرف به منظره وسیع و مسطح غرب تگزاس قرار داشت و از سنگ استخراج شده در محل و چوب های بازیافت شده از سکوهای نفتی قدیمی ساخته شده بود. روز تولد آنقدر دوست داشتنی بود که وقتی انجمن معماران تگزاس در سال 1997 برای جایزه 25 ساله رای می داد، با موزه کیمبل لوئیس کان گره خورد. برای اولین و تنها بار

 

انسان طبیعت معماری

انسان طبیعت معماری

” کوه ها و رودخانه ها متن های روی دسکتاپ هستند در حالی که متن ها کوه ها و رودخانه ها روی دسکتاپ هستند.”

این ضرب المثل قدیمی چینی منعکس کننده تفکر شرقی است که تمام دانش و دستاوردهای بشر از طبیعت الهام گرفته شده است و طبیعت در همه جای زندگی انسان وجود دارد.

معماری منظر که عمیقاً در طبیعت ریشه دارد، به تعامل انسان و جزوه انسان طبیعت معماری از طریق طراحی و ساخت منظر می پردازد. امروزه هر کشوری معماری منظر را به عنوان یک رشته تحصیلی ارائه نمی کند و هر زبانی کلمه ای برای منظره ندارد. با این حال، هر ملتی دیدگاهی نسبت به طبیعت دارد که مربوط به دوران باستان است، که هر کدام دارای باورها، خرد، دانش و احساسات منحصر به فردی هستند که از طبیعت الهام گرفته شده است. آرمان ها و آرزوهای حاصل از طریق مناظر به کار و زندگی روزمره وارد می شوند. بر اساس این ارتباط، رشته معماری منظر همه ما را به چندین درک اساسی از گذشته به آینده متصل می کند.

اولاً، منظره، نمایانگر نمایی از طبیعت است. چشم انداز ارزش ها و دیدگاه های انسانی از طبیعت را بر اساس هسته عمیق فلسفی رابطه انسان و طبیعت نشان می دهد. اگرچه ما فقط یک ماهیت عینی داریم، اما نگاه به طبیعت بسته به فرهنگ متفاوت است. گروه های مختلف فرهنگی و قومی درک خود را از حکمت طبیعت از طریق فیلترهای فرهنگی خاص خود نشان می دهند که ما را به نوآوری در محیط زندگی سوق می دهد. این به نوبه خود، تنوع جهانی روح و عملکرد منظر را منعکس می‌کند و گفت‌وگو درباره منظر را در میان گروه‌های فرهنگی و قومی مختلف ممکن می‌سازد.

ثانیاً، منظر میراثی ارزشمند از کار ترکیبی انسان و طبیعت است. منظره حکمت طبیعت را در بر می گیرد، آرمان های دنیوی را خلق می کند، به اشکال زندگی غیر از انسان احترام می گذارد و در هماهنگی با سایر اشکال زندگی، اخلاق و خرد را به کار می گیرد. منظر انسانی و همچنین علمی است. انواع مناظر بیانگر روابط طولانی و صمیمی بین مردم و محیط طبیعی آنها، بازتاب تکنیک های خاص استفاده از زمین است که تنوع زیستی را تضمین و حفظ می کند، و تجسم رابطه معنوی مردم و طبیعت در ذهن جوامع با باورهای قدرتمند و هنری است. و آداب و رسوم سنتی مناظر یک میراث ارزشمند انسانی برای توسعه پایدار برای آینده است.

 

دانلود جزوه انسان طبیعت معماری رایگان خلاصه کتاب کامل pdf

 

سوم، معنای منظر به صورت اجتماعی ساخته شده است. منظر به صورت اجتماعی ساخته می شود، بنابراین دارای لایه بندی معانی مرتبط با موضوعات اجتماعی ساخت، خود فرآیند ساخت و ساز و فرآیند ورودی فرهنگی است که ارتباط اجتماعی زیادی با باورها، دانش و استفاده نویسندگان از طبیعت دارد. جوامع منظر یک ظرف و فضای اجتماعی برای انعکاس ارزش های عمیق اجتماعی، روابط، عواطف و خاطرات است.

این ارزش‌های اصلی مناظر با تهدیدات غیرمنتظره‌ای مواجه هستند، به‌ویژه به دلیل تشدید جهانی‌شدن و شهرنشینی. تخریب محیط زیست، افزایش تعارضات اجتماعی، و از دست دادن روابط هماهنگ انسان و طبیعت، هویت محلی و بافت تاریخی به موضوعات مهم نگرانی برای آینده تبدیل شده جزوه انسان طبیعت معماری. معماری منظر باید در حمایت از یک روش و رویکرد کل نگر تاریخی و تکاملی نقش داشته باشد و در نتیجه راه را در توسعه کلی محیط ساخته شده آینده پیش ببرد. روابطی که انسان ها با طبیعت، چشم انداز مورد مناقشه، تنوع چشم انداز فرهنگی، ارزش های طبیعی، حفاظت از چشم انداز میراث، و رویکردها و ابزارهای چشم انداز پایدار دارند، مسائل کلیدی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

یک رابطه پایدار بین انسان و طبیعت را با احساس فوری بازسازی کنید. تسریع شهرنشینی، گسترش بی نظم شهری و بهره برداری از منابع طبیعی، شکاف بین انسان و طبیعت را تشدید کرده است. آلودگی، مه دود و ناامنی غذایی مایحتاج مورد نیاز مردم برای بقا را تهدید می کند. رابطه انسان و طبیعت به نقطه حساسی رسیده است. فلسفه محیطی باید در چارچوب معماری منظر اعمال شود. تنها از این طریق می توان نگرش ما نسبت به طبیعت را به طور اساسی تغییر داد و توسعه پایدار را بهبود بخشید. علم نمی تواند ما را از ریشه نجات دهد.

روی مناظر مورد مناقشه تمرکز کنید و برابری جزوه انسان طبیعت معماری را در منظر ایجاد کنید . سازماندهی مجدد فضاهای اجتماعی و مهاجرت جمعیت همراه با جهانی شدن و شهرنشینی، در اصل، توزیع مجدد منابع طبیعی و منابع زمین است. در این فرآیند باید سنت زمین، عواطف، حافظه و علاقه را در نظر بگیریم. ما باید با فضاهای اجتماعی متضاد روبرو شویم و اطمینان حاصل کنیم که چشم انداز جدید به میراث سنتی و توسعه پایدار تبدیل می شود و به جای امتیازات اجتماعی و سرمایه، رفاه و عدالت اجتماعی را به رسمیت می شناسیم. معماران منظر باید مسئولیت اجتماعی بیشتری داشته باشند.

تقویت درک و حفظ منظر به عنوان زیستگاه فرهنگی . هر منظره خالی نیست. داستان و تاریخ خاص خود را دارد. مشارکت جوامع محلی، به رسمیت شناختن و احترام به آداب و رسوم فرهنگی آنها، و استفاده از هر دو شیوه های نوآورانه و سنتی می تواند مدیریت و اداره موثرتر مناظر چند منظوره را فراهم کند و به انعطاف پذیری و سازگاری آنها و تقویت هویت محلی کمک کند. ایجاد منظر باید مسئولیت فرهنگی و بافت تاریخی را در ذهن داشته باشد و در عین حال نوآوری های فردی را تأیید کند.

درک ارزشهای ذاتی طبیعی و احترام به طبیعت را افزایش دهید . طبیعت به زبان خود صحبت می کند. تقویت کار علمی میان رشته‌ای در منظر، افزایش دانش ما از ارزش‌های ذاتی طبیعت، و انجام اقدامات مشخص در توسعه شهری و روستایی برای حفظ و تفسیر ارزش‌های طبیعی، کلیدهای حفظ هماهنگی بین انسان و طبیعت است. اجرای این وظیفه اصلی چشم انداز برای یک محیط ساخته شده پایدار یک استراتژی برد-برد برای انسان و طبیعت در همزیستی پایدار است.

حفاظت و مدیریت میراث چشم انداز . آینده روشن را تنها با دانستن گذشته می توان تضمین کرد. میراث منظر مظهر خرد افرادی است که طبیعت و زمین را در یک محیط طبیعی خاص می شناسند، تعقیب معنوی آنها، حافظه عاطفی و هویت فرهنگی آنها. همه گنجینه های ارزشمند جامعه بشری هستند. حفاظت و جزوه انسان طبیعت معماری مؤثر میراث، موتور بزرگی برای توسعه آینده است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که به خاطر می آوریم از کجا آمده ایم و می توانیم راه خانه را حتی زمانی که به سمت آینده حرکت می کنیم، تشخیص دهیم.

توسعه استراتژی ها و ابزارهایی برای برنامه ریزی و طراحی چشم انداز پایدار. تقاضای فوری در آموزش و آموزش معماری منظر برای ارائه دانش و راه حل های چند رشته ای وجود دارد. استراتژی‌ها، رویکردها و ابزارهای برنامه‌ریزی و طراحی مشخص که می‌توانند فرآیندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی را به طور فراگیر برای توسعه پایدار یکپارچه کنند، قویاً مورد حمایت قرار می‌گیرند.

هدف ما فقط این نیست که هوشمندانه و سالم زندگی کنیم، بلکه زندگی معنوی و سیاسی روی زمین همراه با سایر اشکال زندگی است. این وظیفه بلندپروازانه برای معماران منظر آینده است.

 

اکوسیستم ها تعاملات پویا بین موجودات زنده و محیط آنها هستند که به عنوان یک واحد عملکردی با هم کار می کنند.

“محیط چیست؟”
محیط عبارت است از مجموع تمامی محیط های موجود زنده اعم از نیروهای طبیعی و سایر موجودات زنده که شرایط را برای رشد و نمو و همچنین خطر و آسیب فراهم می کند.

این را می توان در معماری نیز به کار برد، زیرا جزوه انسان طبیعت معماری ها نیز می توانند به عنوان موجودات زنده عمل کنند، اگر طراحی شوند، با در نظر گرفتن تأثیر نیروهای طبیعی که در اطراف ساختمان، یعنی بافت و محیط ساختمان نهفته است. به این ترتیب ساختمان ها می توانند با طبیعت تعامل داشته باشند و با توجه به نیروهای طبیعی که توسط طبیعت بر ساختمان ها وارد می شود شکل بگیرند.

یک محیط به دو نوع خاص تقسیم می شود که عبارتند از:

شکل. 1.1 انواع یک محیط
واحد طبیعی:
واحد طبیعی شامل تمامی گیاهان و جانوران و موجودات خرد (عوامل زیستی) در یک ناحیه است که همراه با تمامی عوامل فیزیکی غیر زنده (غیر زنده) محیط و حرکات آنها عمل می کنند.

دانلود رایگان خلاصه کتاب انسان طبیعت معماری

دانلود رایگان خلاصه کتاب انسان طبیعت معماری

بوم شناسی

شکل. 1.2 اکولوژی – تعادل بین ارگانیسم ها و محیط

شکل. 1.3 عوامل مؤثر بر اکولوژی

بوم شناسی
عوامل محیطی موثر بر اکولوژی:
تمایل انسان با محیط طبیعی:
یک سنت زیباشناختی طولانی وجود دارد که اجازه می دهد طبیعت از طریق ایجاد فرم در فرهنگ انسانی الهام بگیرد و در آن بازنمایی شود. از این رو، رابطه انسان و محیط طبیعی ریشه در اشتیاق به زندگی، طبیعت، شکل طبیعی و سرشار از سرزندگی دنیای طبیعی با اشکال و فرآیندهای زیستی آن دارد.

یونانیان و مصریان باستان:
شکل طبیعی و بدن انسان را مطالعه کرد و آنها را به عنوان هندسه انتزاع کرد.

از اشکال اساسی برای به دست آوردن تناسبات هماهنگ برای معابد و معابد استفاده می شود

نظریه لانژیر در مورد تکامل خانه از مفهوم چهار درخت به هم می پیوندد و ایده جزوه انسان طبیعت معماری ستون ها و سقف ها و غیره از آنجا شکل گرفت.

هنر سلتیک اولیه:
بیانگر دنیایی عرفانی و مبهم از اشکال انتزاعی طبیعی بسیار تلطیف شده.

رنسانس و عقل گرایی:
آنها نظریه های کلاسیک تناسبات را بر اساس اشکال انسانی مطالعه کردند.

به گفته آلبرتی:

«ساختمان باید مانند یک موجود زنده به نظر برسد. تمام مراحل یادگیری را باید از طبیعت جستجو کرد.»

آلبرتی “هدف نهایی یک هنرمند تقلید از طبیعت است.”

برای مردم و توسط مردم:

بر اساس اصول جدید معماری توسط راسکین

“معماری باید درست باشد، بدون ساختار پنهان، بدون جزوه انسان طبیعت معماری یا پرداخت، و بدون کنده کاری توسط ماشین ها، و زیبایی در معماری تنها در صورتی امکان پذیر است که از طبیعت الهام گرفته شود.”

شکل. 1.5 طرح توسط راسکین

این زیبایی شکل در موجوداتی آشکار می شود که بر اساس قوانین رشد خود کاملاً رشد کرده اند و بنابراین به قول او «ظاهر انجام خوشایند عملکرد» را می دهند.

معماران آن دوران مانند پوگین و ویوله لو دوک از فرم و فرآیند طبیعت الهام گرفتند.

جنبش هنر و صنایع دستی:
به گفته موریس لاپیدوس؛

“ساختمان باید مانند یک ارگانیسم باشد.”

منحنی‌های فراگیر، سقف‌های شناور با نور پس‌زمینه تئاتری، میله‌های لوبیا و اشکال آمیبی که او آن‌ها را «واگل» می‌نامید، سوراخ‌های پنیر، و اشکال پالت نقاش.

دیوارهای منحنی او نسیم غالب اقیانوس را در دوران قبل از تهویه مطبوع مرکزی جلب کرد و توالی فضاهای داخلی او نتیجه توجه دقیق به تجربه کاربر بود.

رد تقلیدهای سبک قرن 19 برای رویکردی ساده تر و انتزاعی تر با فرم های پیوسته طبیعی.

هنر نو:
با الهام از ظرافت اشکال زنده مانند انگور، پیچک، ساقه جزوه انسان طبیعت معماری ، جوانه و بال حشرات و غیره.

شکل 1.6 بیان هنر نو

ساختارها شبیه رشد رویشی بودند، پنجره ها به صورت غشای دیافان و غیره ظاهر می شدند.

مثال: Victor Horta’s Hotel Tassels و

Casa Batllo اثر آنتونی گائودی

شکل. 1.7 نمونه هایی از معماری هنر نو

اکسپرسیونیسم:
بیرونی ساده و ارگانیک از قوانین جزوه روستا ساختاری سنتی تعریف شده پیروی می کند.

به عنوان مثال: برج های اثر ERICH MENDELSOHN

شکل. 1.8 برج انیشتین
استعاره ها و مواد:
ANTONIE GAUDI – “خطوط مستقیم متعلق به مردان و خطوط منحنی متعلق به خدا هستند.”

گائودی از فرم های طبیعی و سازه های پیشرفته استفاده می کرد

سیستم ها و استفاده از استعاره ها و نمادها.

الوار آلتو:
او از فرم های منحنی قوی استفاده کرد و ماهیت فردی ساختمان های خود را به تصویر کشید.

ساختمان های او با در نظر گرفتن محیط اطرافشان طراحی شده اند.

توجه زیادی به تقاضای عملی آنها.

به مدل برجسته‌تر طبیعت و اشکال طبیعی نگاه کرد

او ضد تکنولوژی نبود اما معتقد بود که می توان فناوری را انسانی کرد تا خدمتگزار انسان و مروج ارزش های فرهنگی شود.

یکی از اصول او این بود که معماران یک مأموریت جزوه انسان طبیعت معماری روشن دارند: “انسان سازی فرم های مکانیکی”.

شکل. 1.9 AALTO BAKER HOUSE MIT
از ظاهر درونی تا ظاهر:
لوئیس سالیوان: “ظاهر ظاهری شبیه هدف درونی است.” یک مفهوم کلیدی برای طراحی ارگانیک. تزئینات یک عامل کلیدی بود.

فرانک لوید رایت: “چیزی که از ماهیت یک چیز رشد می کند.” به عنوان مثال موزه گوگنهایم

پائولو سولری: شهر ارگانیک

BRUCE GOFF: “طراحی عملی برای کشف خود و پیشرفت شخصی است.” او با عناصر طبیعی رقیب مانند زمین، آتش، هوا، آب و غیره بازی کرد. به عنوان مثال باوینگر هاوس، اوکلاهما.

شکل. 1.10 BAVINGER HOUSE، نورمن، اوکلاهما
مقدمه ای بر اصطلاح “ارگانیک”
ORGANIC: چشم انداز آینده و برنامه ای برای جامعه ای که در یک رابطه همزیستی طبیعی با محیط خود توسعه یافته است. ابزاری برای آن – ساختمان ارگانیک برای غلبه بر تضادهای اجتماعی که پیشرفت بر جامعه تحمیل کرده بود، فراهم می کند.

ارگانیک زیبایی: در درجه اول بصری و متمرکز در مکان ها یا مناطق خاص است. چیدمان های ارگانیک که با هندسه کلان شهرها مخالف است و باعث تغییر رفتار و نگرش اخلاقی شهروندان یا شهروندان می شود.

آلی عملکردی: فرض اساسی از چگونگی نگاه زیست شناسی مدرن به روند رشد موجودات. فنی، منطقی و ارگانیک است. به عنوان مثال جنبش متابولیسم در ژاپن.

متابولیسم: ادغام راه حل های ساختاری و نمادین برای شهرهای بزرگ، از ستون فقرات دائمی و ساختارهای درختی.

دیوید پیرسون، معمار و برنامه ریز، فهرستی از قوانین را برای طراحی معماری جزوه انسان طبیعت معماری پیشنهاد کرد. این قوانین به عنوان منشور گایا برای معماری و طراحی ارگانیک شناخته می شوند. می‌خواند:

اجازه دهید طراحی:

از طبیعت الهام بگیرید و پایدار، سالم، حفاظت‌کننده و متنوع باشید.

مانند یک موجود زنده از بذر درون باز شوید.

وجود در «حال مستمر» و «آغاز دوباره و دوباره».

جریان ها را دنبال کنید و انعطاف پذیر و سازگار باشید.

ارضای نیازهای اجتماعی، جسمی و روحی.

“از سایت رشد کنید” و منحصر به فرد باشید.

روح جوانی، بازی و شگفتی را جشن بگیرید.

ریتم موسیقی و قدرت رقص را بیان کنید.»

کلمه ارگانیک ممکن است به مواد منحنی، نامتقارن، طبیعی، فردی، کل نگر و مکانیکی و غیره اشاره داشته باشد.

از دانه تا بوته:
یوهان ولفگانگ فون گوته: مفاهیم ریخت شناسی و دگردیسی

ماهی برای آب ساخته نشده است و نه خود را با آب وفق می دهد. بلکه ماهی در داخل و از طریق آب وجود دارد.

برای ماهی هیچ چیز به صورت مجزا وجود ندارد، از طریق تعامل با شرایط خود شکل خود را به خود می گیرد.

رودولف اشتاینر: متفکر اتریشی

افکار ساختاری ارگانیک

هرگز طبیعت را تقلید نکرد

فرافکنی احساسات بدنی به اشکال ساختمانی

GEOTHEANUMS: فلسفه معنوی

تصاویری از سبک‌های جدید قوس‌ها که روح و ماده را با یک تعامل جزوه انسان طبیعت معماری بین اجزا و کل پیوند می‌دهد، پیوندی حیاتی بین دگردیسی بین کوچک (دانه) و بزرگ (گیاه) که در آن شکل جدید از قبل به شکل قدیمی نشان داده می‌شود.

«عملکرد از طبیعت مشتق شده است. بیان زندگی (شکل) از عقل انسان می آید.»

:
“”

: «

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *