دانلود نمونه سوالات رفتار سازمانی با جواب

  • از

نمونه سوالات رفتار سازمانی

دانلود فایل

رشته حسابداری برای آزمون استخدامی دانشگاه پیام نور زهرا برومند مورهد گریفین پیشرفته رابینز دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آزاد کاردانی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

 

 

مطالعه رفتار سازمانی می تواند تا حد زیادی عوامل ‌‌‌‌: : ‌‌‌‌‌‌‌کار مدیریتی ایفا کند. برای استفاده مؤثرتر از دانش ارائه شده توسط این حوزه، مدیران باید مفاهیم، ​​مفروضات و مقدمات مختلف آن را به طور کامل درک کنند. برای ارائه این پایه، رفتار سازمانی را در مرحله بعدی با وضوح بیشتری به مدیریت گره می زنیم و سپس به بررسی دقیق تری از شغل خود مدیر می پردازیم.
خطوط هوایی ساوت وست همواره در میان تحسین برانگیزترین مشاغل در ایالات متحده قرار دارد. یکی از کلیدهای موفقیت Southwest تعهد آن به استخدام، آموزش، پاداش دادن و حفظ کارکنان برجسته است. مفاهیم و ایده های حوزه رفتار سازمانی بسیاری از شیوه های استخدامی مورد استفاده در جنوب غربی را تقویت می کند.
رفتار و مدیریت سازمانی
تقریباً همه سازمان‌ها دارای مدیرانی با عناوینی مانند مدیر مالی، مدیر بازاریابی، مدیر روابط عمومی، معاون منابع انسانی و مدیر کارخانه هستند. اما احتمالاً هیچ سازمانی جایگاهی به نام «مدیر رفتار سازمانی» ندارد. دلیل این امر ساده است: رفتار سازمانی یک کارکرد تجاری یا حوزه مسئولیت تعریف شده مشابه امور مالی یا بازاریابی نیست. در عوض، درک رفتار سازمانی مجموعه ای از بینش ها و ابزارهایی را فراهم می کند که همه مدیران می توانند از آنها برای اجرای موثرتر وظایف خود استفاده کنند.
قدردانی و درک رفتار سازمانی به مدیران کمک می کند تا درک بهتری از چرایی رفتار دیگران در سازمان داشته باشند. برای مثال، اکثر مدیران یک سازمان مستقیماً مسئول رفتارهای مرتبط با کار مجموعه خاصی از افراد دیگر – زیردستان مستقیم آنها هستند. فعالیت‌های مدیریتی معمول در این حوزه شامل ایجاد انگیزه در کارکنان برای کار سخت‌تر، اطمینان از طراحی مناسب مشاغل کارکنان، حل تعارضات، ارزیابی عملکرد و کمک به کارگران برای تعیین اهداف برای دستیابی به پاداش است. حوزه رفتار سازمانی مملو از مدل‌ها و تحقیقات مرتبط با هر یک از این فعالیت‌ها است مگر اینکه مدیران ارشد اجرایی (مدیرعامل) باشند، مدیران نیز به سایرین در سازمان گزارش می دهند (و حتی مدیر عامل به هیئت مدیره گزارش می دهد). در برخورد با این افراد، درک مسائل اساسی مرتبط با رهبری، قدرت و رفتار سیاسی، تصمیم گیری، ساختار و طراحی سازمان و فرهنگ سازمانی می تواند بسیار سودمند باشد. باز هم، حوزه رفتار سازمانی بینش های ارزشمند متعددی را در مورد این فرآیندها ارائه می دهد.
مدیران همچنین می توانند از دانش خود در مورد رفتار سازمانی برای درک بهتر نیازها، انگیزه ها، رفتارها و احساسات خود استفاده کنند، که به آنها کمک می کند قابلیت های تصمیم گیری را بهبود بخشند، استرس را کنترل کنند، ارتباط بهتری برقرار کنند و درک کنند که چگونه پویایی های شغلی آشکار می شود. مطالعه رفتار سازمانی بینشی در مورد همه این مفاهیم و فرآیندها ارائه می دهد.
مدیران با انواع همکاران، همسالان و همکاران در داخل سازمان تعامل دارند. درک فرآیندهای نگرشی، تفاوت های فردی، پویایی گروه، پویایی بین گروهی، فرهنگ سازمانی، و قدرت و رفتار سیاسی می تواند به مدیران کمک کند تا این گونه تعاملات را به طور موثرتری مدیریت کنند. رفتار سازمانی بینش عملی متنوعی را در مورد این فرآیندها فراهم می کند. تقریباً تمام بینش‌های مربوط به فرآیندهای رفتاری که قبلاً ذکر شد نیز در تعامل با افراد خارج از سازمان – تأمین‌کنندگان، مشتریان، رقبا، مقامات دولتی، نمایندگان گروه‌های شهروندان، مقامات اتحادیه‌ها و شرکای بالقوه سرمایه‌گذاری مشترک ارزشمند هستند. علاوه بر این، درک ویژه از محیط زیست، فناوری و مسائل جهانی ارزشمند است. مجدداً، رفتار سازمانی به مدیران بینش‌های متفاوتی را در مورد چگونگی و چرایی اتفاقات آن‌گونه که آنها انجام می‌دهند، ارائه می‌دهد.
در نهایت، این الگوهای تعامل بدون توجه به نوع سازمان صادق هستند. چه یک کسب و کار بزرگ یا کوچک، داخلی یا بین المللی، در حال رشد یا رکود باشد، مدیران آن کار خود را در یک زمینه اجتماعی انجام می دهند. و همین را می توان در مورد مدیران مراقبت های بهداشتی، آموزشی و دولتی و همچنین مدیران سازمان های دانشجویی مانند انجمن های برادری، انجمن های اجتماعی و باشگاه های حرفه ای گفت. بنابراین، می بینیم که اساساً درک و تمرین مدیریت بدون در نظر گرفتن حوزه های متعدد رفتار سازمانی غیرممکن است. علاوه بر این، هر چه سازمان‌های بیشتری مدیرانی را از کشورهای دیگر استخدام می‌کنند، فرآیندهای درک رفتار انسانی در سازمان‌ها تقریباً به طور فزاینده پیچیده‌تر خواهد شد. ما اکنون قبل از بازگشت به تمرکز اصلی خود بر رفتار سازمانی، به ماهیت شغل مدیر با جزئیات بیشتری می پردازیم.
رفتار سازمانی و فرآیند مدیریت
کار مدیریتی مملو از پیچیدگی و غیرقابل پیش بینی است و سرشار از فرصت و هیجان است. با این حال، در توصیف کار مدیریتی، اغلب مربیان و سایر کارشناسان، مفهوم‌سازی فعالیت‌های انجام‌شده توسط مدیران را به‌عنوان بازتاب یک یا چند مورد از چهار کارکرد اساسی مفید می‌دانند. این کارکردها عموماً به عنوان برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل نامیده می شوند.
در حالی که این کارکردها اغلب به صورت متوالی توصیف می شوند، البته در واقعیت، اکثر کارهای مدیریتی هر چهار عملکرد را به طور همزمان در بر می گیرند.
به طور مشابه، سازمان ها از منابع مختلف زیادی برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود استفاده می کنند. با این حال، مانند کارکردهای مدیریت، این منابع نیز می توانند به طور کلی به چهار گروه طبقه بندی شوند: منابع انسانی، مالی، فیزیکی و/یا اطلاعاتی. همانطور که در شکل 1.2 نشان داده شده است، مدیران این منابع را از طریق چهار عملکرد اساسی با هدف نهایی دستیابی کارآمد و مؤثر به اهداف سازمان ترکیب می کنند. به این معنا که شکل نشان می دهد که مدیران چگونه کارکردهای اساسی را در سراسر منابع برای پیشبرد سازمان به سمت اهدافش اعمال می کنند.

شکل 1.2وظایف مدیریتی پایه؛:مدیران در چهار کارکرد اساسی برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل مشارکت دارند. این کارکردها برای منابع انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی با هدف نهایی دستیابی کارآمد و مؤثر به اهداف سازمانی اعمال می‌شوند.

 

«برنامه ریزی» فرآیند تعیین موقعیت مورد نظر سازمان در آینده و بهترین ابزار برای رسیدن به آن است.
«سازماندهی» فرآیند طراحی مشاغل، گروه بندی مشاغل به واحدها و ایجاد الگوهای اختیاری بین مشاغل و واحدها است.
«رهبری» فرآیند واداشتن اعضای سازمان به همکاری با یکدیگر در جهت اهداف سازمان است.
«کنترل» فرآیند نظارت و تصحیح اقدامات سازمان و اعضای آن برای هدایت آنها به سمت اهدافشان است.
برنامه ریزی، اولین کارکرد مدیریتی، فرآیند تعیین موقعیت مطلوب سازمان در آینده و تصمیم گیری برای بهترین راه رسیدن به آن است. به عنوان مثال، فرآیند برنامه ریزی در سیرز شامل مطالعه و تجزیه و تحلیل محیط، تصمیم گیری در مورد اهداف مناسب، ترسیم استراتژی هایی برای دستیابی به آن اهداف و توسعه تاکتیک هایی برای کمک به اجرای استراتژی ها است. فرآیندها و ویژگی های رفتاری در هر یک از این فعالیت ها وجود دارد. به عنوان مثال، ادراک نقش مهمی در بررسی محیطی ایفا می کند و خلاقیت و انگیزه بر نحوه تعیین اهداف، استراتژی ها و تاکتیک های مدیران برای سازمان خود تأثیر می گذارد. شرکت‌های بزرگ‌تری مانند والمارت و استارباکس معمولاً برای انجام بیشتر فعالیت‌های برنامه‌ریزی به تیم‌های مدیریت ارشد خود متکی هستند. در شرکت های کوچکتر، مالک معمولاً برنامه ریزی را بر عهده می گیرد.
دومین کارکرد مدیریتی سازماندهی است – فرآیند طراحی مشاغل، گروه بندی مشاغل در واحدهای قابل مدیریت و ایجاد الگوهای اقتدار در میان مشاغل و گروه های شغلی. این فرآیند ساختار یا چارچوب اساسی سازمان را تولید می کند. برای سازمان های بزرگی مانند اپل و تویوتا، این ساختار می تواند گسترده و پیچیده باشد. این ساختار شامل چندین لایه سلسله مراتبی است و فعالیت ها و حوزه های مسئولیت بی شماری را در بر می گیرد. شرکت‌های کوچک‌تر اغلب می‌توانند با شکل نسبتاً ساده و ساده‌ای از سازمان کار کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، فرآیندها و ویژگی های سازمان خود موضوع اصلی رفتار سازمانی است.
رهبری، سومین کارکرد عمده مدیریتی، فرآیند ایجاد انگیزه در اعضای سازمان برای همکاری در جهت اهداف سازمان است. به عنوان مثال، یک مدیر فروشگاه قدیمی نیروی دریایی باید افراد را استخدام کند، آنها را آموزش دهد و به آنها انگیزه دهد. اجزای اصلی رهبری شامل انگیزه دادن به کارکنان، مدیریت پویایی گروه و فرآیند واقعی رهبری است.

 

 

رفتار سازمانی

رفتار سازمانی

 

همه اینها ارتباط نزدیکی با حوزه های اصلی رفتار سازمانی دارند. همه مدیران، چه در یک شرکت چند ملیتی بزرگ که ده‌ها کشور را در بر می‌گیرد و چه در یک کسب‌وکار کوچک محله‌ای که به چند بلوک مربعی شهر خدمت می‌کند، کار می‌کنند، باید اهمیت رهبری را درک کنند.
چهارمین کارکرد مدیریتی، کنترل، فرآیند نظارت و تصحیح اقدامات سازمان و افراد آن است تا آنها را در جهت اهداف خود نگه دارند. یک مدیر در Best Buy باید هزینه ها، موجودی و غیره را کنترل کند. باز هم، فرآیندها و ویژگی های رفتاری بخش کلیدی این عملکرد هستند. برای مثال، ارزیابی عملکرد، سیستم‌های پاداش و انگیزه، همگی برای کنترل اعمال می‌شوند. کنترل برای همه کسب و کارها از اهمیت حیاتی برخوردار است، اما ممکن است به ویژه برای مشاغل کوچکتر حیاتی باشد. به عنوان مثال، Walmart می تواند به راحتی در برابر ضرر چندین هزار دلاری به دلیل کنترل ضعیف مقاومت کند، اما ضرر معادل آن ممکن است برای یک شرکت کوچک ویرانگر باشد.
رفتار سازمانی و شغل مدیر
از آنجایی که مدیران در کارکردهای مدیریتی اساسی که قبلاً توضیح داده شد، شرکت می کنند، اغلب خود را در نقش های مختلف ایفا می کنند. علاوه بر این، مدیران برای انجام مؤثرترین وظایف و موفقیت در نقش‌های مختلف خود، باید از مجموعه‌ای از مهارت‌های حیاتی استفاده کنند. این بخش ابتدا نقش های اساسی مدیریتی را معرفی می کند و سپس مهارت های اصلی لازم برای موفقیت در یک سازمان را تشریح می کند.
نقش های اساسی مدیریتی
در یک سازمان، مانند یک نمایشنامه یا یک فیلم، نقش نقشی است که شخص در یک موقعیت خاص ایفا می کند. مدیران اغلب نقش های مختلفی را ایفا می کنند. به طور کلی، همانطور که در جدول 1.1 دانلود نمونه سوالات رفتار سازمانی همراه جواب شده است، ده نقش مدیریتی اساسی وجود دارد که به سه دسته کلی تقسیم می شوند.
«نقش های بین فردی» شخصیت، رهبر و رابط هستند.
«نقش‌های اطلاعاتی» ناظر، اشاعه‌دهنده و سخنگو هستند.
«نقش های تصمیم گیری»کارآفرین، کنترل کننده اختلال، تخصیص دهنده منابع و مذاکره کننده هستند.
نقش های بین فردی نقش های بین فردی در درجه اول ماهیت اجتماعی دارند. یعنی نقش هایی هستند که وظیفه اصلی مدیر ارتباط با افراد دیگر به طرق خاصی است. مدیر گاهی اوقات ممکن است به عنوان یک چهره برای سازمان عمل کند. بردن بازدیدکنندگان به شام ​​و شرکت در مراسم بریدن روبان بخشی از نقش چهره است. در نقش رهبر، مدیر برای استخدام، آموزش و ایجاد انگیزه در کارکنان تلاش می کند. در نهایت، نقش رابط شامل ارتباط با دیگران خارج از گروه یا سازمان است. برای مثال، یک مدیر در اینتل ممکن است مسئول انجام کلیه مذاکرات قیمت با یک تامین کننده کلیدی ریزتراشه ها باشد. بدیهی است که هر یک از این نقش های بین فردی شامل فرآیندهای رفتاری است.
نقش های اطلاعاتی سه نقش اطلاعاتی جنبه ای از پردازش اطلاعات را شامل می شود. مانیتور به طور فعال به دنبال اطلاعاتی است که ممکن است برای سازمان به طور کلی یا برای مدیران خاص ارزشمند باشد. مدیری که این اطلاعات را به دیگران منتقل می کند، نقش انتشار دهنده را بر عهده دارد. سخنگوی سازمان برای افراد خارجی صحبت می کند. مدیری که توسط Dell Computer برای حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام راه اندازی محصول جدید یا سایر معاملات مهم، مانند تصمیم اخیر برای انجام یک سرمایه گذاری مشترک با مایکروسافت یا آمازون انتخاب شده است، در این نقش خدمت خواهد کرد. باز هم، فرآیندهای رفتاری بخشی از هر یک از این نقش ها هستند، زیرا اطلاعات تقریباً همیشه بین افراد رد و بدل می شود.
نقش های تصمیم گیری در نهایت، چهار نقش تصمیم گیری نیز وجود دارد. کارآفرین داوطلبانه تغییرات را در سازمان آغاز می کند – مانند نوآوری ها یا استراتژی های جدید. کنترل کننده اغتشاشات به حل و فصل اختلافات بین طرف های دانلود رایگان کتاب رفتار سازمانی گریفین مانند سایر مدیران و زیردستان کمک می کند. تخصیص دهنده منابع تصمیم می گیرد که چه کسی چه چیزی را دریافت کند – چگونه منابع در سازمان بین افراد و گروه های مختلف توزیع شود. مذاکره کننده نماینده سازمان در حصول توافق با سازمان های دیگر مانند قراردادهای بین مدیریت و اتحادیه های کارگری است. باز هم، فرآیندهای رفتاری به وضوح در هر یک از این نقش های تصمیم گیری حیاتی هستند.

«مهارت‌های فنی» مهارت‌های لازم برای انجام وظایف خاص در سازمان است.
مدیر از «مهارت های بین فردی» برای برقراری ارتباط با افراد و گروه ها، درک و ایجاد انگیزه استفاده می کند.
مهارت های مدیریتی حیاتی
یکی دیگر از عناصر مهم کار مدیریتی، تسلط بر مهارت های لازم برای انجام وظایف اساسی و ایفای نقش های اساسی است. به طور کلی، اکثر مدیران موفق ترکیبی قوی از مهارت های فنی، بین فردی، مفهومی و تشخیصی دارند.
مهارت‌های فنی مهارت‌های فنی مهارت‌هایی هستند که برای انجام وظایف خاص در سازمان ضروری هستند. طراحی یک کامپیوتر جدید برای Hewlett-Packard، توسعه فرمول جدید برای افزودنی مواد غذایی منجمد برای Conagra، یا نوشتن یک بیانیه مطبوعاتی برای Halliburton همگی نیازمند مهارت های فنی هستند. از این رو، این مهارت ها به طور کلی با عملیات به کار گرفته شده توسط سازمان در فرآیندهای تولید خود مرتبط است. برای مثال، دیوید پاکارد و بیل هیولت، بنیانگذاران هیولت پاکارد، کار خود را به عنوان مهندس آغاز کردند. از دیگر نمونه‌های مدیران با مهارت‌های فنی قوی می‌توان به اریک مولسون (مدیر عامل شرکت Molson Coors Brewing که کار خود را در شرکت آغاز کرد) و ران مایر (مدیر اجرایی یونیورسال استودیو که کار خود را به عنوان یک فیلم‌ساز آغاز کرد) اشاره کرد. مدیران عامل چهار شرکت بزرگ حسابداری نیز کار خود را به عنوان حسابدار آغاز کردند.

 

دانلود رایگان نمونه سوالات رفتار سازمانی با پاسخ تشریحی

 

مهارت های بین فردی مدیر از مهارت های بین فردی برای برقراری ارتباط با افراد و گروه ها، درک و ایجاد انگیزه استفاده می کند. همانطور که اشاره کردیم، مدیران بخش بزرگی از زمان خود را صرف تعامل با دیگران می‌کنند، بنابراین به وضوح مهم است که با سایر افراد کنار بیایند. به عنوان مثال، دیوید نواک، مدیرعامل YUM است! برندز، شرکتی که مالک KFC، پیتزا هات و تاکو بل است. نواک می تواند با کارکنان در سراسر شرکت ارتباط برقرار کند. او همچنین برای کارمندانش به عنوان فردی دلسوز، دلسوز و صادق شناخته می شود. این خصوصیات الهام بخش دیگران در سراسر شرکت است و آنها را تشویق می کند تا برای کمک به نواک در رسیدن به اهداف شرکت سخت تلاش کنند.
اریک مولسون کار خود را آغاز کرد و در نهایت مدیر عامل شرکت Molson Coors Brewing شد. درک فنی او از فرآیندهای تولید به موفقیت او در هنگام بالا رفتن از نردبان شرکت کمک کرد.
مدیر برای تفکر انتزاعی از مهارت های مفهومی استفاده می کند مدیر برای درک روابط علت و معلولی و تشخیص راه حل های بهینه برای مشکلات از مهارت های تشخیصی استفاده می کند.
مهارت های مفهومی مهارت های مفهومی توانایی مدیر برای تفکر انتزاعی است. یک مدیر با مهارت های مفهومی قوی می تواند “تصویر بزرگ” را ببیند. به این معنا که او می‌تواند فرصت‌ها را در جایی ببیند که دیگران موانع یا مشکلات را ببینند. به عنوان مثال، پس از اینکه استیو وزنیاک و استیو جابز یک کامپیوتر کوچک با طراحی خود در یک گاراژ ساختند، وزنیاک اساسا یک اسباب‌بازی جدید دید که می‌توان با آن دستکاری کرد. با این حال، جابز چیزهای بیشتری دید و شریک خود را متقاعد کرد که باید شرکتی برای ساخت و فروش کامپیوترها راه اندازی کنند. نتیجه؟ کامپیوتر اپل. در سال‌های بعد، جابز از مهارت‌های مفهومی خود برای شناسایی پتانسیل فناوری‌های رسانه‌های دیجیتال استفاده کرد که منجر به معرفی محصولاتی مانند آی‌پاد، آیفون، آیتونز و آی‌پد و همچنین نظارت بر ایجاد استودیو انیمیشن‌سازی پیکسار شد. . هنگامی که او در سال 2011 درگذشت، جابز به عنوان یکی از مبتکرترین مدیران تمام دوران مورد ستایش قرار گرفت.
مهارت های تشخیصی اکثر مدیران موفق نیز مهارت های تشخیصی را برای سازمان به ارمغان می آورند. مهارت های تشخیصی به مدیران این امکان را می دهد که روابط علت و معلولی را بهتر درک کنند و راه حل های بهینه برای مشکلات را تشخیص دهند. به عنوان مثال، زمانی که اد ویتاکر رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل SBC Communications بود، متوجه شد که اگرچه دانلود نمونه سوالات رفتار سازمانی همراه جواب  او در بازار مصرف عملکرد خوبی دارد، اما فاقد شناسایی برند قوی در محیط تجاری است. او ابتدا با دقت شناسایی و سپس اقدامی را برای رفع نقص شرکت اجرا کرد – SBC AT&T را (به قیمت 16 میلیارد دلار) خریداری کرد و در این فرآیند همان نامی را که شرکتش به آن نیاز داشت به دست آورد. پس از تکمیل خرید، شرکت نام شرکت خود را از SBC به AT&T تغییر داد. و این مهارت‌های تشخیصی ویتاکر بود که همه اینها را جمع کرد.6 در واقع، میراث مهارت‌های تشخیصی قوی او باعث شد که از او خواسته شود در سال 2009 چرخش شرکتی را در جنرال موتورز رهبری کند.

 

 

دانلود نمونه سوالات

دانلود نمونه سوالات

یک تمرکز بین رشته ای از بسیاری جهات، رفتار سازمانی چندین زمینه مطالعاتی دیگر را ترکیب می کند. شاید بیشترین سهم از روانشناسی، به ویژه روانشناسی سازمانی باشد. روانشناسان رفتار انسان را مطالعه می کنند، در حالی که روانشناسان سازمانی به طور خاص با رفتار افراد در محیط های سازمانی سروکار دارند. بسیاری از مفاهیمی که روانشناسان را مورد توجه قرار می دهند، مانند تفاوت های فردی و انگیزه، برای دانشجویان رفتار سازمانی نیز نقش اساسی دارند. این مفاهیم در فصل های 3 تا 8 پوشش داده شده است.
جامعه شناسی نیز تأثیر عمده ای بر حوزه رفتار سازمانی داشته است. جامعه شناسان سیستم های اجتماعی مانند خانواده ها، طبقات شغلی و سازمان ها را مطالعه می کنند. از آنجایی که یکی از دغدغه های اصلی رفتار سازمانی مطالعه ساختارهای سازمانی است، این رشته به وضوح با حوزه های جامعه شناسی که بر سازمان به عنوان یک سیستم اجتماعی تمرکز دارد، همپوشانی دارد. فصل 16-19 منعکس کننده تأثیر جامعه شناسی در زمینه رفتار سازمانی است.
انسان شناسی به تعامل بین مردم و محیط آنها، به ویژه محیط فرهنگی آنها می پردازد. فرهنگ تأثیر عمده ای بر ساختار سازمان ها و رفتار افراد در سازمان دارد. فرهنگ در فصل های 2 و 18 مورد بحث قرار گرفته است.
علوم سیاسی نیز به رفتارشناسان سازمانی علاقه دارد. ما معمولاً علم سیاست را مطالعه سیستم های سیاسی مانند دولت ها می دانیم. اما موضوعات مورد علاقه دانشمندان علوم سیاسی شامل چگونگی و چرایی کسب قدرت و موضوعاتی مانند رفتار سیاسی، تصمیم گیری، تضاد، رفتار گروه های ذینفع و تشکیل ائتلاف است. همانطور که در فصل های 9-15 منعکس شده است، اینها همچنین زمینه های اصلی مورد علاقه در رفتار سازمانی هستند.
اقتصاددانان تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات را مطالعه می کنند. دانشجویان رفتار سازمانی در زمینه‌هایی مانند پویایی بازار کار، بهره‌وری، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی منابع انسانی، و تجزیه و تحلیل هزینه و فایده، علایق اقتصاددانان را به اشتراک می‌گذارند. فصل های 2، 5 و 6 این مسائل را به شدت نشان می دهند.
مهندسی همچنین بر حوزه رفتار سازمانی تأثیر گذاشته است. مهندسی صنایع به طور خاص مدت‌هاست با اندازه‌گیری کار، اندازه‌گیری بهره‌وری، تحلیل و طراحی جریان کار، طراحی شغل و روابط کار مرتبط بوده است. بدیهی است که این حوزه ها با رفتار سازمانی نیز مرتبط هستند و در فصل های 2، 5 و 10 مورد بحث قرار می گیرند.
اخیراً، پزشکی در ارتباط با مطالعه رفتار انسان در محل کار، به ویژه در زمینه استرس وارد عمل شده است. تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که کنترل علل و پیامدهای استرس در داخل و خارج از محیط های سازمانی برای رفاه فرد و سازمان مهم است. فصل 7 به استرس اختصاص دارد.
برخی از مردم بر این باورند که استرس کار، ابعاد همه گیری دارد. محققان در زمینه رفتار سازمانی با مطالعه علل استرس و چگونگی مدیریت موثر آن به مبارزه با این بیماری همه گیر کمک می کنند.
ماهیت توصیفی هدف اصلی مطالعه رفتار سازمانی، توصیف روابط بین دو یا چند متغیر رفتاری است. برای مثال، نظریه‌ها و مفاهیم حوزه نمی‌توانند با قطعیت پیش‌بینی کنند که تغییر مجموعه خاصی از متغیرهای محل کار، عملکرد یک کارمند را به میزان معینی بهبود می‌بخشد. در تنظیمات خاصی با یکدیگر مرتبط باشند. برای مثال، تحقیقات ممکن است نشان دهد که در یک سازمان، رضایت کارکنان و ادراکات فردی از شرایط کاری ارتباط مثبتی دارند. با این حال، ممکن است ندانیم که آیا این همبستگی به این دلیل رخ می‌دهد که شرایط کاری بهتر منجر به رضایت بیشتر می‌شود، زیرا افراد راضی‌تر شغل خود را متفاوت از افراد ناراضی می‌بینند، یا به این دلیل که رضایت و ادراک از شرایط کار در واقع از طریق سایر متغیرهای مداخله‌گر مرتبط هستند. . همچنین، رابطه بین رضایت و ادراک از شرایط کاری مشاهده شده در یک محیط ممکن است به طور قابل ملاحظه‌ای قوی‌تر، ضعیف‌تر یا در سایر شرایط وجود نداشته باشد.
رفتار سازمانی به چند دلیل توصیفی است: ناپختگی رشته، پیچیدگی های نهفته در مطالعه رفتار انسان، و فقدان تعاریف و معیارهای معتبر، قابل اعتماد و پذیرفته شده. اینکه آیا این رشته می‌تواند پیش‌بینی‌ها و نسخه‌های قطعی انجام دهد یا خیر، هنوز یک سوال باز است. اما حتی اگر هرگز در این تلاش ها موفق نشود، ارزش مطالعه رفتار سازمانی به طور محکمی تثبیت شده است. از آنجایی که فرآیندهای رفتاری بیشتر وظایف و نقش های مدیریتی را در بر می گیرد و از آنجایی که کار سازمان ها عمدتاً توسط افراد انجام می شود، دانش و درک به دست آمده از این حوزه می تواند به طور قابل توجهی از جهات مختلف به مدیران کمک کند.

تست رفتار سازمانی همراه جواب pdf

 

 

یک سیستم مجموعه ای از عناصر مرتبط با یکدیگر است که به عنوان یک کل عمل می کنند.
سیستم ها و دیدگاه های موقعیتی
سیستم‌ها و دیدگاه‌های موقعیتی دیدگاه‌های مرتبط با سازمان‌ها و نحوه عملکرد آنها را به اشتراک می‌گذارند. هر یک به روابط متقابل بین عناصر سازمانی و بین عناصر سازمانی و محیطی مربوط می شود.
دیدگاه سیستمی دیدگاه سیستمی یا نظریه سیستم ها برای اولین بار در علوم فیزیکی توسعه یافت، اما به حوزه های دیگری مانند مدیریت نیز تعمیم داده شده است. سیستم مجموعه ای از عناصر به هم مرتبط است که به عنوان یک کل عمل می کنند. شکل 1.5 یک چارچوب کلی برای مشاهده سازمان ها به عنوان سیستم را نشان می دهد.
طبق این دیدگاه، یک سیستم سازمانی چهار نوع دانلود نمونه سوالات رفتار سازمانی همراه جواب از محیط خود دریافت می کند: مادی، انسانی، مالی و اطلاعاتی (توجه داشته باشید که این با توصیف قبلی ما از عملکردهای مدیریت مطابقت دارد). سپس مدیران سازمان این ورودی ها را ترکیب و تغییر می دهند و آنها را در قالب محصولات یا خدمات، رفتارهای کارکنان، سود یا زیان و اطلاعات اضافی به محیط باز می گردانند. سپس سیستم در رابطه با این خروجی ها از محیط بازخورد دریافت می کند.
به عنوان مثال، می‌توانیم تئوری سیستم‌ها را برای شرکت نفت شل اعمال کنیم. ورودی های مواد شامل خطوط لوله، نفت خام و ماشین آلات مورد استفاده برای پالایش نفت است. ورودی های انسانی کارگران میدان نفت، کارکنان پالایشگاه، کارکنان اداری و سایر افراد شاغل در شرکت هستند. نهاده های مالی به شکل پول دریافتی از فروش نفت و گاز، سرمایه گذاری سهامداران و غیره است. در نهایت، شرکت ورودی های اطلاعاتی را از پیش بینی های مربوط به عرضه نفت در آینده، بررسی های زمین شناسی در سایت های حفاری احتمالی، پیش بینی های فروش و تحلیل های مشابه دریافت می کند.

از طریق پالایش پیچیده و فرآیندهای دیگر، این ورودی‌ها ترکیب و تبدیل می‌شوند تا محصولاتی مانند بنزین و روغن موتور ایجاد کنند. به عنوان خروجی، این محصولات به مردم مصرف کننده فروخته می شود. سود حاصل از عملیات از طریق مالیات، سرمایه گذاری و سود سهام به محیط زیست بازگردانده می شود. زیان زمانی که رخ می دهد با کاهش درآمد سهامداران به محیط زیست ضربه می زند. علاوه بر داشتن تماس‌های حین کار با مشتریان و تامین‌کنندگان، کارمندان در جامعه زندگی می‌کنند و در فعالیت‌های مختلفی دور از محل کار شرکت می‌کنند و رفتار آنها تا حدی تحت‌تاثیر تجربیات آنها به‌عنوان کارگران شل است. در نهایت، اطلاعات مربوط به شرکت و عملیات آن نیز در محیط منتشر می شود. محیط به نوبه خود به این خروجی ها پاسخ می دهد و ورودی های آینده را تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، مصرف کنندگان ممکن است بسته به کیفیت و قیمت محصول شل، کمتر یا بیشتر بنزین بخرند،

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دانلود نمونه سوالات رفتار سازمانی همراه جواب

نمونه سوالات رفتار سازمانی

URL: https://pdf-ketab.ir/download/pdf/book/8c/

نویسنده: saman

امتیازدهی ویرایشگر:
5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *