دانلود نمونه سوالات برنامه ریزی استراتژیک با پاسخ تشریحی

  • از

نمونه سوالات برنامه ریزی استراتژیک + پاسخ تشریحی

دانلود فایل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برنامه ریزی استراتژیک چیست؟
برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که در آن رهبران یک سازمان چشم انداز خود را برای آینده تعریف می کنند و اهداف و مقاصد سازمان خود را ‌ً ‌‌‌‌ً صورت دوره ای انجام می دهند تا تأثیر تغییرات کسب و کار، صنعت، شرایط قانونی و نظارتی را در نظر بگیرند . یک برنامه استراتژیک ممکن است در آن زمان به روز و تجدید نظر شود تا هرگونه تغییر استراتژیک را منعکس کند.

فهرستی از آنچه CIOها باید در یک برنامه استراتژیک داشته باشند
افسران ارشد اطلاعات از برنامه ریزی استراتژیک برای تعیین اینکه چگونه فناوری اطلاعات می تواند به بهترین شکل برای پیشبرد اهداف تجاری سازمان استفاده شود، استفاده می کنند.
چرا برنامه ریزی استراتژیک مهم است؟
کسب و کارها به جهت و اهداف سازمانی نیاز دارند تا به سمت آن کار کنند. برنامه ریزی استراتژیک این نوع راهنمایی را ارائه می دهد. اساساً یک برنامه استراتژیک یک نقشه راه برای رسیدن به اهداف تجاری است. بدون چنین راهنمایی، هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا یک کسب و کار در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارد وجود ندارد.

نمونه سوالات برنامه ریزی استراتژیک

نمونه سوالات برنامه ریزی استراتژیک

چهار جنبه زیر در توسعه استراتژی قابل توجه است:

ماموریت. برنامه ریزی استراتژیک با ماموریتی شروع می شود که به شرکت احساس هدف و جهت می دهد. بیانیه ماموریت سازمان توصیف می کند که چه کسی است، چه می کند و به کجا می خواهد برود. مأموریت ها معمولاً گسترده اما قابل اجرا هستند. به عنوان مثال، یک کسب و کار در صنعت آموزش ممکن است به دنبال این باشد که در ابزارها و خدمات آموزشی مجازی آنلاین پیشرو باشد.
اهداف. برنامه ریزی استراتژیک شامل انتخاب اهداف است. اکثر برنامه ریزی ها از اهداف SMART – خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان – یا سایر اهداف قابل اندازه گیری عینی استفاده می کنند. اهداف قابل اندازه گیری از این جهت مهم هستند که رهبران کسب و کار را قادر می سازند تا تعیین کنند که کسب و کار در برابر اهداف و مأموریت کلی چقدر خوب عمل می کند. تنظیم هدف برای کسب و کار آموزشی ساختگی ممکن است شامل انتشار اولین نسخه از یک پلتفرم کلاس مجازی در عرض دو سال یا افزایش فروش یک ابزار موجود تا 30 درصد در سال آینده باشد.
همسویی با اهداف کوتاه مدت. برنامه ریزی استراتژیک مستقیماً به برنامه ریزی تجاری کوتاه مدت و تاکتیکی مربوط می شود و می تواند به رهبران کسب و کار در تصمیم گیری های روزمره کمک کند که بهتر با استراتژی کسب و کار هماهنگ باشد. برای کسب و کار آموزشی ساختگی، رهبران ممکن است سرمایه‌گذاری استراتژیک در فناوری‌های ارتباطی و همکاری، مانند نرم‌افزار و خدمات کلاس مجازی انجام دهند ، اما فرصت‌های ایجاد امکانات کلاس فیزیکی فیزیکی را از بین ببرند.
ارزیابی و بازنگری. برنامه ریزی استراتژیک به رهبران کسب و کار کمک می کند تا به طور دوره ای پیشرفت را در برابر برنامه ارزیابی کنند و در پاسخ به شرایط در حال تغییر، تغییرات یا تنظیماتی را انجام دهند. به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است به دنبال حضور جهانی باشد، اما محدودیت های قانونی و نظارتی ممکن است ظاهر شود که بر توانایی آن برای فعالیت در مناطق جغرافیایی خاص تأثیر می گذارد. در نتیجه، رهبران کسب و کار ممکن است مجبور شوند برنامه استراتژیک را برای بازتعریف اهداف یا تغییر معیارهای پیشرفت مورد بازنگری قرار دهند.
مراحل برنامه ریزی استراتژیک چیست؟
بسته به نوع کسب‌وکار و جزئیات مورد نیاز، روش‌های مختلفی برای رویکرد برنامه‌ریزی استراتژیک وجود دارد. اکثر چرخه های برنامه ریزی استراتژیک را می توان در این پنج مرحله خلاصه کرد:

شناسایی کنید. یک چرخه برنامه ریزی استراتژیک با تعیین موقعیت استراتژیک فعلی یک کسب و کار شروع می شود. اینجاست که ذینفعان از برنامه استراتژیک موجود – از جمله بیانیه ماموریت و اهداف استراتژیک بلند مدت – برای ارزیابی کسب و کار و محیط آن استفاده می کنند. این ارزیابی ها می تواند شامل نیازسنجی یا تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها) برای درک وضعیت کسب و کار و مسیر پیش رو باشد.

اولویت بندی کنید. در مرحله بعد، برنامه ریزان استراتژیک اهداف و ابتکاراتی را تعیین می کنند که با ماموریت و اهداف شرکت همخوانی دارد و کسب و کار را به سمت دستیابی به اهداف خود سوق می دهد. ممکن است اهداف بالقوه زیادی وجود داشته باشد، بنابراین برنامه ریزی مهم ترین، مرتبط ترین و فوری ترین آنها را اولویت بندی می کند. اهداف ممکن است شامل در نظر گرفتن منابع مورد نیاز – مانند بودجه و تجهیزات – باشد و اغلب شامل یک جدول زمانی و معیارهای تجاری یا KPI برای اندازه‌گیری پیشرفت هستند.

توسعه دهید. این محور اصلی برنامه ریزی استراتژیک است که در آن ذینفعان برای تدوین گام ها یا تاکتیک های لازم برای دستیابی به یک هدف استراتژیک اعلام شده با یکدیگر همکاری می کنند. این ممکن است شامل ایجاد برنامه های تجاری تاکتیکی کوتاه مدت متعددی باشد که در استراتژی کلی قرار می گیرند. ذینفعان درگیر در توسعه طرح از ابزارهای مختلفی مانند نقشه استراتژی برای کمک به تجسم و اصلاح طرح استفاده می کنند. توسعه طرح ممکن است شامل مبادلات هزینه و فرصت باشد که منعکس کننده اولویت های کسب و کار است. اگر توسعه‌دهندگان از استراتژی بلندمدت حمایت نکنند، ممکن است برخی از ابتکارات را رد کنند.

پیاده سازی. پس از تدوین برنامه استراتژیک، زمان اجرای آن فرا می رسد. این امر مستلزم ارتباط شفاف در سراسر سازمان برای تعیین مسئولیت ها، سرمایه گذاری، تنظیم سیاست ها و فرآیندها و ایجاد اندازه گیری و گزارش است. پیاده سازی معمولاً شامل مدیریت استراتژیک با بررسی منظم استراتژیک است تا اطمینان حاصل شود که برنامه ها در مسیر خود باقی می مانند.

به روز رسانی. با تغییر شرایط کسب و کار و ظهور فرصت های جدید، یک برنامه استراتژیک به صورت دوره ای برای تنظیم اولویت ها و ارزیابی مجدد اهداف مورد بازبینی و تجدید نظر قرار می گیرد. بررسی سریع معیارها می‌تواند هر سه ماه یکبار انجام شود و تغییرات در برنامه استراتژیک می‌تواند سالانه انجام شود. ذینفعان ممکن است از کارت امتیازی متوازن و سایر ابزارها نمونه سوالات برنامه ریزی استراتژیک ارزیابی عملکرد در برابر اهداف استفاده کنند.

نمودار یک کارت امتیازی متوازن
یک کارت امتیازی متوازن بر چهار بخش کلیدی برنامه استراتژیک یک کسب و کار تمرکز دارد: مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی کسب و کار، و یادگیری و رشد.
چه کسی برنامه ریزی استراتژیک را در یک کسب و کار انجام می دهد؟
یک کمیته معمولاً فرآیند برنامه ریزی استراتژیک را رهبری می کند. کارشناسان برنامه‌ریزی توصیه می‌کنند که کمیته شامل نمایندگانی از تمام حوزه‌های شرکت باشد و به شیوه‌ای باز و شفاف کار کند که در آن اطلاعات از ابتدا تا انتها مستند می‌شود.

این کمیته به تحقیق و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای درک وضعیت فعلی سازمان و عواملی که در آینده بر آن تأثیر می گذارد، می پردازد. کمیته باید ورودی و بازخوردی را برای تایید یا به چالش کشیدن ارزیابی خود از اطلاعات بخواهد.

کمیته می‌تواند یکی از روش‌ها یا چارچوب‌های استراتژیک بسیاری را که برای هدایت رهبران در این فرآیند ایجاد شده‌اند، انتخاب کند . این متدولوژی ها کمیته را طی مجموعه ای از مراحل که شامل تجزیه و تحلیل یا ارزیابی، تدوین استراتژی، و بیان و ارتباط اقدامات مورد نیاز برای حرکت سازمان به سمت چشم انداز استراتژیک خود می شود، هدایت می کند.

 

 

دانلود رایگان نمونه سوالات برنامه ریزی استراتژیک + پاسخ تشریحی pdf

 

کمیته معیارهایی را ایجاد می کند که سازمان را قادر می سازد تا تعیین کند که در اجرای برنامه استراتژیک چقدر در برابر اهداف خود عمل می کند. فرآیند برنامه‌ریزی همچنین باید مشخص کند که کدام مدیران برای اطمینان از اینکه فعالیت‌های معیار در زمان‌های برنامه‌ریزی شده انجام می‌شوند و اهداف مشخصی برآورده می‌شوند، پاسخگو هستند.

برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟
هیچ الزامات یکسانی برای تعیین فراوانی یک چرخه برنامه ریزی استراتژیک وجود ندارد. با این حال، رویکردهای مشترکی وجود دارد.

بررسی های فصلی یک بار در سه ماهه معمولاً یک چارچوب زمانی مناسب برای بررسی مجدد مفروضات ایجاد شده در فرآیند برنامه ریزی و سنجش پیشرفت با بررسی معیارها در برابر برنامه است.
بررسی های سالانه بررسی سالانه به رهبران کسب‌وکار اجازه می‌دهد معیارهای چهار فصل گذشته را ارزیابی کرده و تغییرات آگاهانه را در برنامه انجام دهند.
جدول زمانی همیشه در معرض تغییر است. زمان بندی باید انعطاف پذیر و متناسب با نیازهای یک شرکت باشد. به عنوان مثال، یک استارتاپ در یک صنعت پویا ممکن است ماهانه برنامه استراتژیک خود را بازبینی کند. یک کسب و کار بالغ در یک صنعت به خوبی تثبیت شده ممکن است تصمیم بگیرد که طرح را کمتر مورد بازبینی قرار دهد.

انواع برنامه های استراتژیک
فعالیت های برنامه ریزی استراتژیک معمولاً بر سه حوزه متمرکز می شوند: تجاری، شرکتی یا عملکردی. آنها به شرح زیر شکسته می شوند:

کسب و کار. یک برنامه استراتژیک کسب و کار محور بر جنبه های رقابتی سازمان متمرکز است — ایجاد مزیت های رقابتی و فرصت هایی برای رشد. این طرح‌ها مأموریتی را برای ارزیابی محیط کسب‌وکار خارجی، تعیین اهداف و تخصیص منابع مالی، انسانی و فناوری برای دستیابی به آن اهداف اتخاذ می‌کنند. این برنامه استراتژیک معمولی و تمرکز اصلی این مقاله است.
شرکت های بزرگ، دارای شخصیت حقوقی. یک طرح شرکت محور نحوه عملکرد شرکت را مشخص می کند. بر سازماندهی و همسویی ساختار کسب و کار، سیاست ها و فرآیندهای آن و رهبری ارشد آن برای رسیدن به اهداف مورد نظر تمرکز دارد. به عنوان مثال، مدیریت یک کارخانه تحقیق و توسعه ممکن است به گونه‌ای ساختار یافته باشد که به صورت پویا و به صورت موقت عمل کند. به نظر متفاوت از تیم مدیریت در امور مالی یا منابع انسانی است.
عملکردی. برنامه‌های استراتژیک عملکرد محور در استراتژی‌های سطح شرکت قرار می‌گیرند و یک بررسی دقیق از بخش‌ها یا بخش‌های خاص مانند بازاریابی، منابع انسانی، امور مالی و توسعه ارائه می‌دهند. برنامه های عملکردی بر روی خط مشی و فرآیند – مانند امنیت و انطباق – تمرکز می کنند و در عین حال بودجه و تخصیص منابع را تعیین می کنند.
در بیشتر موارد، یک برنامه استراتژیک نمونه سوالات برنامه ریزی استراتژیک عناصر هر سه حوزه تمرکز می شود. اما این طرح ممکن است بسته به نیازها و نوع کسب و کار به سمت یک حوزه تمرکز متمایل شود

مدیریت استراتژیک چیست؟
سازمان هایی که در هماهنگی اقدامات خود با برنامه های استراتژیک خود بهترین هستند، در مدیریت استراتژیک شرکت می کنند. یک فرآیند مدیریت استراتژیک، شیوه‌های مستمری را ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که فرآیندها و منابع سازمان از بیانیه مأموریت و چشم‌انداز برنامه استراتژیک پشتیبانی می‌کنند .

به زبان ساده، مدیریت استراتژیک اجرای استراتژی است . به این ترتیب، مدیریت استراتژیک گاهی اوقات به عنوان اجرای استراتژی نامیده می شود. اجرای استراتژی شامل شناسایی معیارها، تخصیص منابع مالی و انسانی و ارائه رهبری برای تحقق اهداف تعیین شده است.

مدیریت استراتژیک ممکن است شامل یک رویکرد تجویزی یا نمونه سوالات اخلاق کاربردی + پاسخ باشد . یک رویکرد تجویزی بر چگونگی ایجاد استراتژی ها تمرکز دارد. اغلب از یک رویکرد تحلیلی – مانند SWOT یا کارت امتیازی متوازن – برای محاسبه ریسک ها و فرصت ها استفاده می کند. یک رویکرد توصیفی بر چگونگی اجرای استراتژی ها متمرکز است و معمولاً بر دستورالعمل ها یا اصول کلی تکیه دارد.

با توجه به شباهت های بین برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت استراتژیک، این دو اصطلاح گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند.

نقشه استراتژی چیست؟
نقشه استراتژی یک ابزار یا الگوی برنامه ریزی است که برای کمک به ذینفعان برای تجسم استراتژی کامل یک کسب و کار به عنوان یک گرافیک مرتبط به هم استفاده می شود. این تجسم ها روشی قدرتمند برای درک و بررسی روابط علت و معلولی بین عناصر یک استراتژی تجاری ارائه می دهند.

در حالی که یک نقشه را می توان به روش های مختلفی ترسیم کرد، همه نقشه های استراتژی بر چهار حوزه یا دسته بندی اصلی تجاری متمرکز هستند: مالی، مشتری، فرآیندهای کسب و کار داخلی (IBPs) و یادگیری و رشد. اهداف در آن چهار حوزه طبقه بندی می شوند و می توان روابط یا وابستگی هایی بین آن اهداف ایجاد کرد.

به عنوان مثال، یک نقشه استراتژی ممکن است شامل یک هدف مالی برای کاهش هزینه ها و یک هدف IBP برای بهبود کارایی عملیاتی باشد . این دو هدف مرتبط هستند و می توانند به ذینفعان کمک کنند تا بفهمند وظایفی مانند بهبود گردش کار عملیاتی می تواند هزینه های شرکت را کاهش دهد و دو عنصر برنامه استراتژیک را برآورده کند.

یک نقشه استراتژی می تواند به تبدیل اهداف کلی به یک برنامه اقدام و اهدافی که می توانند همسو و اجرا شوند کمک کند.

نگاشت استراتژی همچنین می تواند به شناسایی چالش های استراتژیک که ممکن است واضح نباشند کمک کند. به عنوان مثال، یکی از اهداف یادگیری و رشد ممکن است افزایش تخصص کارکنان باشد، اما ممکن است چالش‌های غیرمنتظره‌ای را در حفظ و پاداش کارکنان به نمایش بگذارد که بر اهداف کاهش هزینه تأثیر می‌گذارد.

وظایف در یک کارت امتیازی متوازن
بخش کارت امتیازی متوازن نقشه استراتژی به مدیران کمک می کند تا پیگیری کنند که چه وظایفی باید برای دستیابی به اهداف برنامه ریزی استراتژیک انجام شوند.
مزایای برنامه ریزی استراتژیک
برنامه ریزی استراتژیک موثر مزایای بسیاری دارد. سازمان ها را وادار می کند که از وضعیت آینده فرصت ها و چالش ها آگاه شوند. همچنین آنها را وادار می کند تا خطرات را پیش بینی کنند و بفهمند چه منابعی برای استفاده از فرصت ها و غلبه بر مسائل استراتژیک مورد نیاز است.

برنامه ریزی استراتژیک همچنین به افراد احساس جهت می دهد و آنها را حول یک ماموریت مشترک هدایت می کند. استانداردها و پاسخگویی را ایجاد می کند. برنامه ریزی استراتژیک می تواند برنامه های عملیاتی و کارایی را افزایش دهد. همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند زمان صرف شده برای مدیریت بحران را محدود کنند ، جایی که به تغییرات غیرمنتظره‌ای واکنش نشان می‌دهند که نتوانسته‌اند پیش‌بینی کنند و برای آن آماده شوند.

 

برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که سازمان برای تعیین استراتژی یا جهت گیری خود و تصمیم گیری در مورد تخصیص منابع خود برای دستیابی به اهداف استراتژیک انجام می دهد.

همچنین ممکن است به مکانیسم های کنترلی برای هدایت اجرای استراتژی گسترش یابد. برنامه ریزی استراتژیک در طول دهه 1960 در شرکت ها برجسته شد و یکی از جنبه های مهم مدیریت استراتژیک باقی مانده است . این توسط برنامه ریزان استراتژیک یا استراتژیست ها اجرا می شود که بسیاری از احزاب و منابع تحقیقاتی را در تجزیه و تحلیل سازمان و ارتباط آن با محیطی که در آن رقابت می کند، درگیر می کنند. [1]

استراتژی تعاریف زیادی دارد، اما به طور کلی شامل تعیین اهداف استراتژیک ، تعیین اقدامات برای دستیابی به اهداف، تعیین جدول زمانی و بسیج منابع برای اجرای اقدامات است. یک استراتژی توصیف می کند که چگونه اهداف (اهداف) با وسایل (منابع) در یک بازه زمانی معین به دست می آیند. اغلب، برنامه ریزی استراتژیک بلندمدت است و مراحل اقدام سازمانی از دو تا پنج سال آینده ایجاد می شود. [2] رهبری ارشد یک سازمان به طور کلی وظیفه تعیین استراتژی را بر عهده دارد. استراتژی را می توان برنامه ریزی (در نظر گرفته شده) یا می تواند به عنوان یک الگوی فعالیت (ظهور) مشاهده کرد، زیرا سازمان با محیط خود سازگار می شود یا در بازار رقابت می کند.

استراتژی شامل فرآیندهای تدوین و اجرا می نمونه سوالات برنامه ریزی استراتژیک . به هماهنگی هر دو کمک می کند. با این حال، برنامه ریزی استراتژیک ماهیت تحلیلی دارد (یعنی شامل “پیدا کردن نقاط” است). خود شکل‌گیری استراتژی شامل سنتز (به عنوان مثال، “اتصال نقاط”) از طریق تفکر استراتژیک است . به این ترتیب، برنامه ریزی استراتژیک حول فعالیت تشکیل استراتژی اتفاق می افتد. [1]

برنامه ریزی استراتژیک را می توان در مدیریت پروژه استفاده کرد که بر توسعه متدولوژی استانداردی تمرکز دارد که قابل تکرار است و منجر به شانس بالایی برای دستیابی به اهداف پروژه می شود. این امر مستلزم فرآیند تفکر و تعامل زیاد بین ذینفعان است. برنامه ریزی استراتژیک در مدیریت پروژه، چارچوب و ثبات عمل را برای سازمان فراهم می کند. علاوه بر این، ارتباط اهداف کلی و درک نقش تیم ها یا افراد برای دستیابی به آنها را تضمین می کند. تعهد مدیریت ارشد باید در طول فرآیند برای کاهش مقاومت در برابر تغییر، اطمینان از پذیرش و اجتناب از دام های رایج مشهود باشد. برنامه ریزی استراتژیک موفقیت را تضمین نمی کند، اما به افزایش احتمال موفقیت یک سازمان کمک می کند. [3]

 

رشته مهندسی صنایع دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آزدا پیام نور رشته مدیریت کاردانی کارشناسی ارشد برای آزمون استخدامی رشته مدیریت دولتی دانشگاه شریف کارشناسی ارشد دکتر لطف الله فروزنده خلاصه کتاب رشته مهندسی صنایع دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آزدا پیام نور رشته مدیریت کاردانی کارشناسی ارشد برای آزمون استخدامی رشته مدیریت دولتی دانشگاه شریف کارشناسی ارشد دکتر لطف الله فروزنده خلاصه کتاب دکتر محمد تقی امینی و صمد خبازباویل دانشگاه علمی کاربردی رودلف گرونیش خلاصه کتاب ریچارد کوهن کاردانی مهدی خادمی گراشی برای آزمون استخدامی برایسون دانشگاه پیام نور محم کاردانی به کارشناسی ضا ملکی رشته مهندسی صنایع دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آزدا پیام نور رشته مدیریت کاردانی کارشناسی ارشد برای آزمون استخدامی رشته مدیریت دولتی دانشگاه شریف کارشناسی ارشد دکتر لطف الله فروزنده خلاصه کتاب دکتر محمد تقی امینی و صمد خبازباویل دانشگاه علمی کاربردی رودلف گرونیش خلاصه کتاب ریچارد کوهن کاردانی مهدی خادمی گراشی برای آزمون استخدامی برایسون دانشگاه پیام نور محم کاردانی به کارشناسی ضا ملکی خلاصه کتاب سیدجمال الدین طبیبی دانشگاه آزاد حمی کاردانی به کارشناسی ضا رضوانی خلاصه کتاب جزوه برنامه ریزی استراتژیک دکتر طبیبی رشته مدیریت اجرایی رشته مدیریت بازرگانی خلاصه کتاب سیدجمال الدین طبیبی دانشگاه آزاد رشته مهندسی صنایع دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آزدا پیام نور رشته مدیریت کاردانی کارشناسی ارشد برای آزمون استخدامی رشته مدیریت دولتی دانشگاه شریف کارشناسی ارشد دکتر لطف الله فروزنده خلاصه کتاب دکتر محمد تقی امینی و صمد خبازباویل دانشگاه علمی کاربردی رودلف گرونیش خلاصه کتاب ریچارد کوهن کاردانی مهدی خادمی گراشی برای آزمون استخدامی برایسون دانشگاه پیام نور محم کاردانی به کارشناسی ضا ملکی خلاصه کتاب سیدجمال الدین طبیبی دانشگاه آزاد حمی کاردانی به کارشناسی ضا رضوانی خلاصه کتاب جزوه برنامه ریزی رشته مهندسی صنایع دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه آزدا پیام نور رشته مدیریت کاردانی کارشناسی ارشد برای آزمون استخدامی رشته مدیریت دولتی دانشگاه شریف کارشناسی ارشد دکتر لطف الله فروزنده خلاصه کتاب دکتر محمد تقی امینی و صمد خبازباویل دانشگاه علمی کاربردی رودلف گرونیش خلاصه کتاب ریچارد کوهن کاردانی مهدی خادمی گراشی برای آزمون استخدامی برایسون دانشگاه پیام نور محم کاردانی به کارشناسی ضا ملکی خلاصه کتاب سیدجمال الدین طبیبی دانشگاه آزاد حمی کاردانی به کارشناسی ضا رضوانی خلاصه کتاب جزوه

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *