دانلود نمونه سوالات حقوق بین الملل عمومی 1 با پاسخ تشریحی

  • از

سوالات حقوق بین الملل عمومی 1

فرمت پی دی اف

تایپ شده با کیفیت بالا

همراه پاسخ تشریحی

دانلود فایل

 

 

 

 

دانشگاه آزاد ضیایی بیگدلی دانشگاه پیام نور علمی کاربردی کاردانی کارشناسی ارشد آزمون وکالت

 

 

 

 

 

در قرن 16 آرام آرام مرکزیت :

()

+ ؛ ِ در جنگ ها بیطرف بمانند، یا در آن شرکت کنند.

کنگره وین :

پس از شکست ناپلئون و انعقاد قرارداد صلح ؛ کنگره ایی در وین تشکیل شد به منظور تعیین سرنوشت اروپا ؛ که به آن پیمان اتحاد مقدس میگویند که شامل کشورهای انگلستان ، اتریش ، پروس (آلمان) و روسیه میشده است. البته بعدها فرانسه نیز به این پیمان اضافه شده است. این پیمان در سال 1815 منعقد شده است.

متعاهدین در این پیمان مقرر کردند که جنبش های انقلابی را که متوجه آزادی و حقوق مردم باشند را با توسل به زور سرکوب کنند.

انعقاد قرارداد ترکمنچای در سال 1828 معلول حمایت اتحاد مقدس از روسیه بود.

اتحاد مقدس بنا بر اصل مداخله در امور داخلی کشورها در صدد دخالت برآمد ولیکن مونرو رئیس جمهور وقت آمریکا در سال1823 اعلامیه ای مشهور به دکترین مونرو منتشر که بدین شرح که : آمریکا از آن آمریکائیان است و اروپائیان حق مداخله در امور داخلی آمریکا را ندارند.

کنفرانس صلح الهه :

در سال 1899 امپراتور روسیه نیکولای دوم ، اولین کنفرانس های معروف به صلح را در شهر لاهه با هدف صلح همگانی در جهان تشکیل داد. در این کنفرانس فقط 26 کشور از جمله ایران شرکت کردند.

سوالات حقوق بین الملل عمومی

سوالات حقوق بین الملل عمومی

در این کنفرانس ها در مورد سه مسئله توافق شد :

1. تأسیس دیوان دائمی داوری

2. تهیه و تنظیم قوانین و عرف های جنگ زمینی

3. تسری دادن عهدنامه 1864 ژنو به جنگ های دریایی

در سال 1907 کنفرانس دوم صلح لاهه شکل گرفت که در آن علاوه بر تکمیل موارد ذکر شده در کنفرانس قبلی 13 معاهده نیز در مورد حقوق جنگ و بی طرفی به امضاء رسانند که هنوز هم در حقوق بین الملل منبع و مستند است .

عهدنامه صلح پاریس :

تشکیل کنفرانس صلح در ژانویه 1919 پس از پایان یافتن جنگ جهانی توسط فاتحان در شهر پاریس. و امضاء 5 معاهده با

کشور های مغلوب بنام عهدنامه های صلح.

عهدنامه ورسای با آلمان – عهدنامه سن ژرمن با اتریش – عهدنامه نویی با بلغارستان – عهدنامه تریانون با مجارستان – عهدنامه سور با عثمانی

نتیجه امضاء عهدنامه های ذکر شده:

1. ایجاد تغییرات سرزمینی بزرگ در اروپا

2. ایجاد کشورهای لهستان ، چکسلواکی ، فنلاند ، یوگسلاوی ، لیتوانی ، لتونی ، استونی

3. لغو دائمی بی طرفی بلژیک و لوکزامبورگ

اعالمیه ویلسون :

در سال 1918رئیس جمهور وقت آمریکا ویلسون بیانیه 14 ماده ای را در مورد صلح پیشنهاد کرد ، بعنوان مثال :

1. منع معاهدات بین المللی خصوصی و سری و دیپلماسی مبتنی بر اصول صداقت ، صراحت و علنی بودن

2. آزادی دریا نوردی مگر در دریای سرزمینی

3. رفع موانع اقتصادی و ایجاد شرایط بازرگانی برای ملت ها

4. محدودیت استفاده از تسلیحات نظامی مگر در حدی که برای حفظ امنیت کشورها ضروری باشد.

5. تشکیل جامعه عمومی ملل براساس معاهدات رسمی

دانلود رایگان نمونه سوالات حقوق بین الملل عمومی 1 + پاسخ تشریحی pdf

تاسیس جامعه ملل :

اولین بار نظریه تشکیل جامعه بین الملل توسط پاپ در سال 1917 مطرح شد ، سپس در سال 1918 نیز این نظریه توسط ویلسون پیشنهاد شد و سرانجام در سال 1919 بموجب کنفرانس صلح ورسای جامعه بین الملل تأسیس شد، تا وظیفه حفظ صلح را در جامعه بین الملل را عهده دار شود. این عمل اولین تلاش برای ایجاد یک تشکیلات و سازمان همکاری جهانی بود.

روایداد ها در فاصله بین دو جنگ جهانی :

در فاصله بین جنگ جهانی اول و دوم رویداد های مهمی رخ داده است که به شرح ذیل است:

(1 تنظیم معاهده تحدید تسلیحات در سال1922 و کنفرانس واشنگتن در جهت کاهش تسلیحات که ضمن ممنوعیت استفاده از زیردریایی ها و گاز های های سمی ، کشور ها به تحدید تسلیحات دریایی و تعداد کشتی های جنگی متعهد شدند. (فرانسه ، انگلستان ، ایتالیا ، ژاپن ، آمریکا)

(2 معاهدات لوکارنو که مشتمل بر دو سند است :

یکی معاهده چند جانبه منعقده میان آلمان ، بلژیک ، انگلستان ، فرانسه و ایتالیا و دیگری معاهدات دو جانبه میان آلمان از یک سو و هر یک از کشورهای بلژیک ، فرانسه ، چکسلواکی و لهستان از سوی دیگر.

طبق این معاهدات ، طرفین متعهد شدند که سیاست متقابل عدم تجاوز را در پیش بگیرند و وضعیت موجود سرزمینی را در اروپای غربی حفظ و تضمین نمایند و آیین داوری را برای حل اختلافات خود برگزینند.

(3 میثاق پاریس یا بریان – کلوگ :

این میثاق در سالهای 1922 ، 1925 ، 1928 ما بین آلمان ، آمریکا ، بلژیک ، فرانسه ، انگلستان ، ایتالیا ، ژاپن ، لهستان ، چکسلواکی منعقد شد و بعد از آن کشورهای بسیار دیگری به این معاهده ملحق شدند.

بعنوان مثال ایران در فروردین 1308شمسی به این پیمان ملحق شد.

این میثاق توسط بریان وزیر امور خارجه فرانسه و کلوگ وزیر امور خارجه آمریکا بعنوان یک معاهده عام ، منع یا تحریم جنگ که اقدامی مستقل و جدا از میثاق جامعه ملل است تنظیم شد. امضاء کنندگان معاهده مذکور ،

جنگ را بعنوان وسیله تعقیب سیاست ملی در روابط با یکدیگر تحریم کردند و متعهد شدند که اختلافات خود را بوسیله روش های مسالمت آمیز رفع کنند.

بعد از تنظیم این معاهده فضای روابط بین الملل از خصمانه به دوستانه تغییر پیدا کرد.

جنگ جهانی دوم و تأسیس سازمان ملل متحد :

در دوران جنگ جهانی دوم اصول و مقررات حقوق بین الملل، معنا و مفهوم خود را از دست داد و کشورهای بیطرف و بی دفاع مورد تجاوز و تعدی قرار گرفتند.

در سال 1944بعد از کشتار میلیون ها نفر ، طرحی در دامبارتون اٌکس ارائه شد ، و در نهایت در 25 آوریل 1945 در یک کنفرانس بین المللی در سانفرانسیسکو ، سازمان ملل تشکیل شد.

جمع بندی تاریخچه سازمان ملل :

در جمع بندی تاریخچه سازمان ملل چند نکته حائز اهمیت است:

.1 شکل گیری جنگ سرد از سال 1948 تا 1990 بین دو بلوک شرق و غرب یعنی شوروی و آمریکا

(در این میان کشورهایی اعلام بیطرفی کردند که به جنبش عدم تعهد معروف هستند و اعلام داشتند که نه متعلق به جهان اول اند (بلوک غرب) و نه متعلق به جهان دوم (بلوک شرق) و معتقد بودند که خود جهانی دیگرند و بعبارت دیگر جهان سوم اند.)

با فروپاشی شوروی سابق عملاً جنگ سرد نیز پایان یافت و مؤلفه های قدرت در جهان نیز تغییر پیدا کرد.

2. استعمار زدایی : که از دهه 1950 شروع شد و با تصویب قطعنامه 1514 مجمع عمومی و در سال 1960 با اعلامیه اعطای استقلال به کشورهای تحت استعمار ؛ این جنبش به اوج خود رسید و کشور های زیادی از زیر چتر استعمار بیرون رفتند.

3. حقوق بشر :

در سال 1948اعلامیه جهانی حقوق بشر به همت همسر رئیس جمهور وقت آمریکا خانم النور روزوِلت تدوین و تصویب شد.

4. انرژی هسته ای :

x در سال 1963 کنوانسیون منع جزئی آزمایش های هسته ای بنام PTBT تصویب شد که هرگونه آزمایش هسته ای بر روی خشکی، جو و ماوراء جو را ممنوع کرد.

x پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای نیز در سال 1968 تصویب شد که معروف به NPT است.

طبق این پیمان 5 عضو دائمی شورای امنیت اجازه استفاده از سلاح های هسته ای را دارند. اما سایر کشورها اجازه تحصیل تسلیحات هسته ای را ندارند اما میتوانند در جهت استفاده مسالمت آمیز، از این انرژی بهره مند گردند.

 در سال 1995 پیمان CTBT یا منع جامع آزمایشات هسته ای نیز تصویب شد.

طبق این پیمان کشور های عضو از هرگونه انفجار هسته ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل کشور عضو ، منع شده اند. در این پیمان ممنوعیت آزمایش های زیر زمینی نیز به موارد قبلی در پیمان PTBT اضافه شده است.
x در سال 1972 معاهده ممنوعیت استفاده از سلاح های باکتریولوژیک تصویب شد .

x در سال 1993 پیمان ممنوعیت و نابودی سلاح های شیمیایی تصویب شد.

 

تبیین حقوق بین الملل و حقوق داخلی :

✓ مناسبات میان حقوق بین الملل و حقوق داخلی یا به صورت ماهوی است و یا بصورت شکلی. مناسبات ماهوی ، مناسباتی هستند که باید طبق حقوق داخلی یا حقوق بین الملل قاعده مند بشوند.

اما در مناسبات شکلی بحث وجوب آیین شکل گیری هر قاعده حقوقی هست که چه مسیری را طی میکند. بنابراین در تبیین موقعیت این دو ، دو نظریه مهم ایجاد میشود : .1 یگانگی .2 دوگانگی
نظریه دوگانگی :

بموجب نظریه دوگانگی ، حقوق بین الملل و حقوق داخلی دو نظام متمایز از هم هستند و هر یک دارای اعتبار و خصوصیت الزام آور میباشد؛ و هرگز با هم مخلوط نمیشوند. قواعد حقوق بین الملل برای افراد لازم الاتباع و لازم الرعایه نیست. فقط سران یک حکومت میتوانند قواعد بین المللی را الزام آور کرده و در زمره قواعد داخلی دربیاورند.

نظریه یگانگی :
این نظریه قائل به وجود سلسله مراتب حقوقی هست، یعنی حقوق داخلی و بین المللی در اصل یک نظام هستند.

این نظریه دارای دو شاخه است : .1 یگانگی حقوقی با برتری حقوق داخلی .2 یگانگی حقوقی با برتری حقوق بین الملل  استدالل پیروان نظریه دوگانگی : تفاوت های حقوق داخلی و حقوق بین الملل موجب دوگانگی این دو نظام است. :

.1 تفاوت از حیث تشکیلات : فقدان قوای سه گانه جامعه بین المللی را از جامعه داخلی متفاوت ساخته و نمیتوان این دو نظام

را یکی دانست.
.2 تفاوت در قلمرو قواعد دو نظام : قواعد حقوق داخلی تنها در داخل قلمرو های یک کشور لازم لاجرا است اما قواعد حقوق

بین الملل قابل و لازم الاجرا در تمامی کشورهای جهان است.
.3 تفاوت در مبانی : قواعد حقوق داخلی ناشی از اراده یک ملت و کشور است در حالیکه قواعد حقوق بین الملل ناشی از اراده

و توافق همه یا اکثرکشورها است.

.4 تفاوت در منابع : منبع اصلی نمونه سوالات حقوق بین الملل عمومی 1 داخلی قوانین مدون و عرف رایج میان مردم است ؛ در حالیکه در حقوق بین الملل معاهدات و عرف بین الملل منبع اصلی بشمار میروند.

.5 تفاوت در تابعان : در حقوق داخلی افراد و یا اشخاص تابع هستند اما در حقوق بین الملل تابعان، دولت ها و سازمان های بین المللی بشمار میروند.

.6 تفاوت در ضمانت اجرا : در هر نظام حقوق داخلی ضمانت اجراهای دستگاه هایی نظیر : قضائیه ، اجرائیه و… اجرای یک

قاعده را تضمین میکنند اما در جزوه حقوق بین الملل عمومی 1 مکانیزم ضمانت اجرا های قواعد متفاوت اند.

.7 تفاوت از حیث پذیرش : برای اینکه یک قاعده حقوق بین الملل در حقوق داخلی یک کشور دارای ارزش و آثار گردد، باید

طبق قواعد داخلی پذیرفته شود. یعنی طبق قواعد نظام داخلی بویژه قانون اساسی تصویب و منتشر شود. قاعده بین المللی پس از پذیرش، بشکل قاعده داخلی درمیآید.

نتیجه : مغایرت ها و تضاد های موجود میان این دو نظام حقوقی میبن آن است که هیچ یک نمیتواند در دیگری نفوذ کند. در نتیجه حقوق داخلی و حقوق بین الملل به صورت دو نظام حقوقی مجزا جلوه گر میشوند.

 نقد نظریه دوگانگی :

الف) درست است که در بحث مبانی، دو نظام حقوقی با هم متفاوتند اما مبانی هر دو حقوق داخلی و بین الملل ناشی از اراده افراد اند. و تفاوت تنها در بیان اراده است.

ب) اگر چه که در ظاهر، منابع حقوق داخلی و بین الملل با هم تفاوت دارند اما از لحاظ ریشه هر دو نظام با هم مشترک اند. ج) علی رغم اینکه در حقوق بین الملل دولت ها و سازمان های بین المللی تابع هستند اما با توجه به تغییرات صورت گرفته اشخاص نیز در دسته تابعان حقوق بین الملل قرار گرفته اند.

د) تفاوت حقوق بین الملل با حقوق داخلی تنها از جهت شکلی است که با تکامل و پیشرفت قواعد حقوق بین الملل این تفاوت مرتفع خواهد شد بدین ترتیب این دو نظام از جهت تشکیلاتی تفاوتی با هم ندارند.

ه) اگر چه که پذیرش یک قاعده حقوق بین الملل در داخل یک کشور به آن اعتبار والایی میبخشد، اما عدم پذیرش آن نیز لطمه ای به اعتبار و ارزش آن وارد نمیآورد.

 

x استدالل پیروان نظریه یگانگی حقوق با برتری حقوق بین الملل:

✓ هدف مشترک : هر دو حقوق داخلی و بین المللی در اصل یک نظام حقوقی هستند ، زیرا هدف هر دو مشترک است. هدف حقوق داخلی تنظیم روابط تابعان یا همان اشخاص است و هدف حقوق بین الملل نیز تنظیم روابط تابعان که همان دولت ها هستند میباشد. بدین ترتیب حقوق داخلی و بین الملل مکمل یکدیگرند.

✓ ارزیابی : بدین معنی که قواعد حقوق داخلی با قواعد حقوق بین الملل محک میخورد. بعنوان مثال دیوان دائمی دادگستری ، رکن قضائی جامعه بین الملل ، در قضیه اختلاف فرانسه و سوئیس در مورد مناطق آزاد در سال 1930 بیان میدارد: دولت فرانسه نمیتواند برای محدود کردن تعهدات بین المللی خود به قواعد داخلی استناد کند.

✓ مسئولیت بین المللی دولت ها: بدین معنی که دولت ها دارای مسئولیتی هستند و بر اساس همین مسئولیتشان باید رفتارهایی را انجام بدهند که مستوجب مسئولیت ثانویه نشوند. بدین علت باید حقوق بین الملل تقدم بر حقوق داخلی یابد تا دولت ها اختیارات و آزادی هایی یابند که بتوانند مسئولیت های اولیه خود را بدرستی انجام دهند.

✓ تعیین حدود مرزی کشورها: این امر تنها از حقوق بین الملل ساخته است و فقط این حقوق است که میتواند حدود صلاحیت های کشورها را تعیین کرده و مرزهای سیاسی کشورها را معلوم نماید. در این امر حقوقداخلی صلاحیت و شایستگی لازم را ندارد.

✓ اهمیت : تنها حقوق بین الملل میتواند کشورها را بعنوان یک دولت یا حکومت اطلاق کند و متضمن حیات آن ها باشد و همچنین در خصوص ایجاد یا انحلال یک کشور در مجمع بین المللی تصمیم گیری کند.

✓ در مجموع اگر برتری قواعد حقوق بین الملل بر قواعد داخلی نباشد حقوق بین الملل محکوم به فناست.

2. نظر پروفسور میشل ویرالی در مورد برتری حقوق بین الملل بر حقوق داخلی:

هر نظام حقوقی ، به تابعان خود ، حقوق و اختیارات قانونی اعطا میکند که بدون آنها نمیتوانند این حقوق را مطالبه کنند و همچنین تعهداتی بر آنها تحمیل میکند که آنها ملزم به انجام آن هستند. بدین ترتیب هر نظام حقوقی با چنین عملی ، برتری خود را بر تابعان خود اعلام میکند.

حقوق بین الملل را میتوان برتر از کشور ها که تابعان آن هستند، تصور نمود؛ بعبارت دیگر انکار برتری حقوق بین الملل به منزله انکار وجودی آن است.

حقوق بین الملل pdf

حقوق بین الملل pdf

نقد نظریه یگانگی حقوق با برتری حقوق بین الملل :

الف( اگر حقوق بین الملل آزاد باشد و بتواند به زیست اجتماعی انسان ها ورود پیدا کند آنگاه مسئله استقلال ملت ها مورد تهدید قرار میگیرد. و در نتیجه امکان نابودی حقوق بین الملل هست.

ب(در حقوق بین الملل اصل صلاحیت ملل مطرح شده است که بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها ، اساساً حقوق بین الملل اجازه ورود به مباحث داخلی کشورها را ندارد. (البته این نقد در موضع ضعف قرار گرفته است)

جمع بندی : امروزه اکثریت نمونه سوالات حقوق بین الملل عمومی 1 ها با برتری حقوق بین الملل موافق هستند و این مسئله پذیرفته شده است. زیرا مسئولیت بین المللی کشور ها این پذیرش برتری را ایجاب میکند.

 

 

منظور از این دیدگاه ، نگرش دادگاه های بین المللی و کشورها به این مسئله است.

.1 رویه قضائی بین المللی – .2 نظام حقوقی کشور ها

در موارد ذیل صراحتاً به برتری حقوق بین الملل بر حقوق داخلی اشاره شده است:

الف) نظریه مشورتی دیوان دائمی دادگستری (IPCJ) در قضیه مبادله اتباع یونانی و ترک مورخ 21 فوریه 1925 ب) نظریه مشورتی دیوان دائمی دادگستری (IPCJ) در قضیه جامعه یونانی – بلغاری در تاریخ 31 ژوئیه 1930 ج) رأی دیوان دائمی دادگستری (IPCJ) در قضیه کشتی لوتوس در مورخ 7 سپتامبر 1927

د) اساسنامه دیوان دادگستری جوامع اروپایی در سال 1978 ه) ماده 27 کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات در سال 1969 خ) قانون اساسی کشورها نظیر: آمریکا ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا
✓ کشور هایی نیز هستند که معتقدند حقوق داخلی و صلاحیت ملی برتر است نظیر : شوروی

 

 

منابع حقوق بین الملل :

ماده 38 اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری در تاریخ 1945 همزمان با منشور سازمان ملل تصویب و اجرا شد. طبق این ماده منابع حقوق بین الملل به دو دسته منابع اصلی و فرعی تقسیم میشوند.

منابع اصلی : شامل معاهدات بین المللی ، عرف بین المللی ، اصول کلی حقوقی منابع فرعی : شامل تصمیمات قضائی و نظرات برجسته ترین حقوقدانان بین المللی است (رویه قضائی و دکترین)

بر اساس بند دوم ماده 38 اساسنامه : دیوان اختیار دارد در رسیدگی بر اساس عدالت و انصاف به شرط آنکه اصحاب دعوا رضایت داشته باشند داوری بکند. (اصل عدالت)

بر اساس ماده 38 تقدم و تأخر در بیان منابع حقوق بین الملل ، تقدم و تاخر اهمیتی نیست و هر سه منبع معاهده ، عرف ، اصول کلی از درجه اعتبار یکسانی برخوردار هستند.

 نکتـه : امروزه ماده 38 و منابع ذکر شده در آن تصویر کاملی از منابع حقوق بین الملل ارائه نمیکند.

بعنوان مثال اعمال حقوقی یک جانبه کشورها که ایجاد تکلیف میکنند ، قواعد آمره ، تصمیمات سازمان های بین المللی در دسته منابع این حقوق قرار میگیرند که در ماده 38 ذکر نشده اند.

 

نکتـه : حقوق بین الملل عرفی و حقوق بین الملل قراردادی دارای اهمیت و ارزش و شأن و منزلت یکسان هستند؛ اما اگر قاعده قراردادی با قاعده عرفی در مورد یک موضوع یکسان دارای اختلاف باشند تقدم با مقررات معاهده است.

دو قاعده کلی در زمان برابری ارزش قاعده ها :

1. ضوابط خاص ناسخ ضوابط عام اند. (قواعد خاص نسخ کننده قواعد عام هستند.)

2. قاعده لاحِق حاکم بر قاعده سابق است.

x بطور کلی عرف و معاهدات دو ظرفی هستند که در دل خود قواعدی جای داده اند. بنابراین این دو منبع هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد ، بلکه محتویات آنها دارای طبقه بندی و اهمیت بیشتر نسبت به یکدیگر هستند.

منابع اصلی حقوق بین الملل :

 

 

معاهدات بین المللی مهم ترین منبع حقوق بین الملل بشمار میروند زیرا قابل استناد و مکتوب اند.

تعریف عرفی معاهده: معاهده عبارت است از هرگونه توافق میان دو یا چند تابع حقوق بین الملل که هدف آنها ایجاد اثر حقوقی با تبعیت از حقوق بین الملل باشد و همچنین حقوق بین الملل آن را تائید بکند و به آن اعتبار ببخشد.

ماده 2 کنوانسیون معاهدات مصوب : 1969 معاهده عبارت است از یک توافق بین دولت ها که بصورت کتبی منعقد شده ، مشمول حقوق بین الملل باشد و صرف نظر از عنوان خاصی که دارد و اعم از اینکه در سندی واحد یا دو یا چند سند مرتبط به هم ، منعکس شده باشد.

نکات ماده : 2

الف) در کنوانسیون معاهدات 1968 وین ؛ سازمان های بین المللی نیز بعنوان تابع حقوق بین الملل شناخته شدند و دارای صلاحیت برای انعقاد معاهده بین المللی گشتند.

ب) طبق ماده 2 کنوانسیون معاهدات1969 :کتبی بودن توافق اصل مهمی برای قرارگیری در زمره حقوق معاهدات شناخته شده است بدین ترتیب توافقات شفاهی در دسته حقوق معاهدات جای نمیگیرند.

ج) تعداد سند یا پروتکل یا اعلامیه یا الحاقیه مهم نیست.

د) صرف نظر از عنوان خاص؛ میثاق ، پیمان نامه ، قطع نمونه سوالات حقوق بین الملل عمومی 1 نامه ، منشور ، بیانیه ، قرارداد ، پروتکل ، اساسنامه ،اصلاحیه

و….. همگی معاهده بشمار میروند.

معیار های تمیز معاهدات یبن المللی از قراردادهای بین المللی داخلی :

1. صراحت طرفین قرارداد

2. محتوای موضوع قرارداد (داخلی یا بین المللی)

3. ماهیت سیاسی یا تجاری داشتن قرارداد

4. قصد مشترک طرفین

x نکتـه: موافقت نامه های نزاکتی یا اخلاقی ، با هدف عدم ایجاد تعهد حقوقی ایجاد شده اند. و بیانگر خط مشی طرفین است. این دست از موافق نامه ها جنبه حسن : : :

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *